Volledig scherm
De Grote Marktstraat en de nieuwe Passage in het centrum van Den Haag. © archieffoto ANP

Haagse binnenstad lonkt naar Chanel en Vuitton

Hagenaars die van luxe merken houden, hoeven straks niet meer naar de hoofdstad voor een tas van Louis Vuitton of pumps van Prada. Den Haag zet in op rijke Russische en Chinese toeristen die chique merkwinkels naar de binnenstad moeten lokken. 'Zij geven tienduizenden euro's per dag uit.'

Brandstores Michael Kors, Tommy Hilfiger en Hugo Boss hebben de binnenstad al ontdekt. Maar als het aan directeur Ad Dekkers van Stichting Bureau Binnenstad ligt, vestigen zich hier ook de extreem luxe merken. ,,Internationale bezoekers hebben groeiende belangstelling voor de duurdere winkels. We spelen daar al een beetje op in met de Luxury Shopping Route in het Chinees. Maar we willen meer. Rijke toeristen moeten niet terug naar hun hotel in Amsterdam zodra ze het 'Meisje met de parel' hebben gezien. We gaan ze een totaalpakket van cultuur, horeca, winkels en strand aanbieden. Onze droom: in de Europese top 10 van weekendjes weg.''

Volgens retaildeskundige Ronald van Velzen is de tijd rijp voor rijke Russen en Chinezen in Den Haag. ,,Nu is Amsterdam voor hen de place-to-be, maar die stad zucht onder het succes. Den Haag moet daarop inspelen. Het luxe segment levert de stad veel op: die Russen geven zo tienduizenden euro's per dag uit aan Hermes en Prada."

Fietsen
Arnold Muijser, voorzitter van winkeliersvereniging Passage, weet dat Louis Vuitton een vestiging wilde openen in de Nieuwe Passage. ,,Het merk toonde interesse in het pand waar nu KULT zit. Op de valreep haakte Vuitton af. De fietsen voor de etalage zouden de chique uitstraling ondermijnen."

Dekkers erkent dat er nog wat moet gebeuren om topmerken te overtuigen. ,,We hebben al extra fietsenstallingen geopend." Maar het komt goed, denkt ook Muijser. Binnenkort is de stad volgens hem Vuitton-proof. ,,Die rijke toeristen komen. Mijn kookwinkel heeft alvast een Chinese website."