Volledig scherm
De slogan van een visboer op een camping in Castricum. © slechteslogans.nl

Haring is caring: wat is de slechtste slogan van het jaar?

Voor het vijfde jaar op rij kan er gestemd worden op de slechtste slogan van Nederland. Leuzen als 'Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel' en 'Van kop tot kont, worst in de mond' strijden om deze twijfelachtige eer.

Maar liefst 270 slogans kreeg de organisatie achter de Slechtste slogan-verkiezing het afgelopen jaar binnen. De tienkoppige jury bracht dat aantal terug tot tien, waarop de komende week gestemd kan worden om tot drie finalisten te komen. Mede-initiatiefneemster Tefke van Dijk: ,,Net als in voorgaande jaren zagen we weer veel woordgrappen en rijm voorbijkomen. Ook combinaties van Nederlands en Engels blijken nog steeds erg populair."

De ingezonden slogans komen uit het hele land en worden regelmatig via social media aan de jury getipt. Van Dijk: ,,Tipgevers zijn vaak wel mensen die iets met taal hebben. Die sturen dan een foto op van een slogan die ze tegenkomen." Daar zitten woordgrappen tussen zoals 'Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel' (van een café in Nijmegen), maar ook schunnigere inzendingen zoals 'Voor iedere gleuf een doos' (van een fabrikant van verpakkingsmateriaal uit Lelystad) en 'Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft' (van een kattenspeciaalzaak uit Amsterdam).  

Volledig scherm
De leus van een kattenspeciaalzaak uit Amsterdam © slechteslogans.nl

Aandacht

Quote

Je zou kunnen zeggen dat slechte publici­teit niet bestaat

Slechte slogans leggen de bewuste bedrijven overigens geen windeieren. Van Dijk: ,,Je zou kunnen zeggen dat slechte publiciteit niet bestaat. Een opvallende slogan zorgt namelijk ook voor aandacht." Ze raadt echter wel af om voor een slogan te gaan die een negatief gevoel oproept bij mensen. ,,Een transportbedrijf bedacht 'grenzeloos moeizaam' als leus. Mensen snappen dat niet en het roept geen positief gevoel op. Hetzelfde geldt voor 'Limburg, je zult er maar wonen'. Die kun je ook negatief opvatten."

Is het dan beter om het verzinnen van slogans aan experts over te laten? Van Dijk: ,,Niet per se. Een aannemer won een paar jaar geleden met 'Een timmer timmert, een tandarts boort … maar wij zitten lekker in Velsen Noord'. Hij heeft er een sport van gemaakt om steeds met een nieuwe slogan te komen. Dat vindt hij inmiddels bijna leuker dan zijn echte werk. Het levert veel aandacht op, dus voor hem werkt het." 

Stemmen op de tien slogans kan tot en met volgende week donderdag 14.00 uur. Over een week kan dan vervolgens gestemd worden op de drie finalisten. De winnaar wordt op 30 december bekendgemaakt.

Volledig scherm
Een café uit Nijmegen koos voor een woordgrap en krijgt er nu de nodige aandacht mee. © slechteslogans.nl
Volledig scherm
Een bakker uit Mill koos deze opvallende tekst © slechteslogans.nl
  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”