Volledig scherm
De Hema © ANP

Hema gaat alleen nog genderneutrale kinderkleding verkopen

Vanaf eind dit jaar verdwijnen de aanduidingen 'jongen' en 'meisje' van de verpakkingen en kledinglabels in de Hema. De keten stapt dan helemaal over op genderneutrale kinderkleding. Een goed idee, of juist niet? Stem in onze poll.

Er komt meer variatie in de collectie, zo schrijft De Volkskrant vandaag. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren meerdere verzoeken gehad om 'stoerdere' kleding. Zo klaagde een 10-jarig meisje twee jaar geleden via Facebook dat er voor haar alleen onderbroeken met roze hartjes waren. Volgens de Hema blijven roze jurkjes wel gewoon verkrijgbaar bij de keten.

Kids

De warenhuizen van het Britse John Lewis haalden begin deze maand al de jongens- en meisjesetiketten uit hun kinderkleding. Ook hieven ze het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen op, iets wat Hema in 300 van de 700 filialen inmiddels ook heeft gedaan: daar zijn de jongens- en meisjesafdeling gefuseerd tot 'Kids'.

De Israëlische neurowetenschapper Daphna Joel is verheugd over de stap. Zij concludeerde eerder al dat er niet zoiets is als een vrouwen of mannen-brein.

Poll

'Hema haalt labels jongens en meisjes uit kleding'

  • Goed dat Hema een voorbeeld stelt (2%)
  • Belachelijk, laat gewoon zoals het was (90%)
  • Maakt mij het uit. Wat zegt zo'n label nou? (3%)
  • Waar maken we ons druk om? Er zijn natuurrampen aan de gang! (5%)
95761 stemmen

Slimme zet

Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie INretail is de stap van HEMA een slimme zet. Voor de kledingindustrie is het namelijk geen enorm issue: die biedt al langer kleding in neutrale kleuren aan voor iedereen. ,,Er is al veel aanbod voor mensen die genderneutraal of genderselectief willen kiezen.'' HEMA is echter voor zover hem bekend de eerste keten in Nederland die dit echter zo uit.

HEMA wil met de beslissing naar eigen zeggen kinderen in staat stellen te zijn wie ze willen zijn. ,,Van stoere meisjes, lieve jongens, echte prinsessen en astronauten in de dop.'' De winkelketen heeft de afgelopen twee jaar van klanten veel verzoeken gekregen om de kindercollectie zo te maken 'dat jongens- en meisjeskleding meer uitwisselbaar is'. HEMA-topman Tjeerd Jegen: ,,Je ziet de trend dat mensen meer zelf willen bepalen wat ze doen. We gaan hen niet meer voorschrijven of een kledingstuk voor een meisje of een jongen is.''

Gelijkheid

Belangenorganisatie COC noemt de beslissing van HEMA mooi. ,,Ze doen er een substantiële groep mensen, 4 procent van de bevolking, die zich niet thuis voelt in het hokje man of vrouw een groot plezier mee. En ze doen er ook andere mensen die het onderscheid tussen man en vrouw niet willen maken, omdat we gelijk zijn aan elkaar, ook een groot plezier mee.'' De belangenorganisatie hoopt dat andere bedrijven en overheden zullen volgen. ,,Om een voorbeeld te geven: bij het bestellen van een cd moet je aangeven of je man of vrouw bent. Verander dat. Daar bezorg je niemand last mee en je doet er veel mensen een groot plezier mee.''

Op Twitter laten voor- en tegenstanders van zich horen. Een overzicht aan reacties en grappen en grollen naar aanleiding van het nieuws.