Herenfiets verdwijnt uit het straatbeeld
Doordat mannen steeds vaker op een damesfiets rijden, verdwijnt de herenfiets langzaam uit het straatbeeld. Studenten rijden vaker op een opoe-fiets, vaders halen hun kinderen op een damesfiets van school en senioren kiezen massaal voor de lage instap.
Poll
Einde van de herenfiets....
-
Jammer, mannen horen op een herenfiets (38%)
-
Nou en? Damesfietsen zijn een stuk makkelijker (62%)
Een student op een oma-fiets? Prima!
De opmars van de damesfiets blijkt uit cijfers die het AD bij fietsproducenten heeft opgevraagd. Verkocht Koninklijke Gazelle in 2011 nog eenderde herenfietsen, in 2015 blijkt dat aandeel gedaald tot ongeveer een kwart.
Ook marktleider Accell Nederland die onder andere de merken Sparta, Batavus en Koga verkoopt, constateert dat 'het beeld van de heren- en damesframes totaal aan het wijzigen is', vertelt directeur Wouter Jager. ,,Huidige generaties zijn niet meer bang om gestigmatiseerd te worden. Een student op een oma-fiets? Prima!''
Comfortabeler
De opkomst van de damesfiets heeft volgens Gazelle te maken met de vergrijzing. ,,Mensen die gaan voor een stukje veiligheid kiezen eerder voor een damesfiets,'' stelt een Gazelle-woordvoerder. ,,Maar men ervaart ook vaak dat een damesfiets comfortabeler aanvoelt, doordat het frame wat minder stijf is.''
Mede dankzij de opkomst van de elektrische fiets, gaan bij Accell damesfietsen de laatste jaren ook als zoete broodjes over de toonbank. ,,Bij e-bikes verkopen we zo'n 80 procent met frame met lage instap en nog maar 20 procent met het typische herenframe,'' rekent Jager voor. ,,Bij e-bikes praten we niet eens meer over dames- of herenframes, daar hebben we het over het lage instapframe.''
Uniseksfiets Batavus zet volgens Jager bewust in op 'leuke innovatieve, soms stoere fietsconcepten' die geen kenmerken vertonen van typische dames- of herenuitvoeringen, 'uniseks, zeg maar'. Dat de uniseksfiets aanslaat, blijkt ook uit het succes van de OV-fiets van de Nederlandse Spoorwegen, waar in 2015 1,9 miljoen ritten op zijn gemaakt.
Stang
,,Bij de test voor de nieuwe OV-fiets, bleken mannen totaal geen moeite te hebben met het ontbreken van de tweede stang,'' weet NS-woordvoerder Erik Kroeze. ,,Terwijl een herenfiets voor vrouwen met een rok wel onhandig zou zijn. De damesfiets wordt steeds meer als uniseksfiets gezien.''
Stoer
Wij hebben de fiets zo stoer gemaakt dat ook een man erop gezien kan worden
De Utrechtse ondernemer Daan Buddingh speelt in op de voorkeur voor fietsen met een lage instap. In 2013 ontwikkelde hij de 'OneBike', een heren- én damesfiets ineen, waarvan er inmiddels enkele honderden zijn verkocht. ,,Wij hebben de fiets zo stoer gemaakt dat ook een man erop gezien kan worden.''
Onder oudere mannen is de damesfiets helemaal een hit, weet Mohammed el Bardai van de Rotterdamse fietsenmaker C. Van den Berg & Zonen. Bij de verkoop van e-bikes raadt hij heren altijd aan om voor een damesfiets te gaan. ,,Wij zeggen dan altijd: misschien is het je laatste fiets? Denk aan het gemak voor later.'' El Bardai, die al 12,5 jaar in dienst is, merkt ook dat een hoop van zijn klanten hun huidige herenfiets inruilen voor een damesvariant, omdat de stang hen niet bevalt.
Vergrijzing
Tweedehands Directeur van de Fietsersbond Saskia Kluit signaleert ook dat de vergrijzing eraan bijdraagt dat er steeds meer damesfietsen op de markt komen. ,,Als je ouder wordt, koop je eerder een nieuwe fiets. Doordat de fietsen van ouderen weer doorverkocht worden, zie je ook steeds meer damesfietsen op de tweedehandsmarkt.''
Controversieel
Toch blijft het rijden op een damesfiets volgens de voorvrouw van de Fietsersbond een 'controversieel onderwerp'. ,,Nederlandse mannen associëren het toch een beetje met hun mannelijkheid. Als wij heren suggereren om een damesfiets te nemen, maken mannen daar vaak een grapje van.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Zeven huizen onbewoonbaar na grote brand Arnhem, nablussen kan nog uren duren
Zeven woningen in de De Wiltstraat in Arnhem zijn voorlopig onbewoonbaar na de grote brand die dinsdagmorgen vroeg uitbrak in de wijk Sint Marten. Twee huizen zijn volgens de brandweer volledig verwoest en de vijf andere huizen hebben zeer zware schade opgelopen. De ongeveer honderd bewoners van een huizenblok dat wegens de brand ontruimd moest worden mogen in de loop van dinsdagavond weer naar huis, maar de zeven panden blijven voorlopig gesloten, aldus de gemeente. De basisschool in de wijk gaat woensdag weer open. -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
Met video
Kamer botst met Rutte over mondkapjesbeleid in beginfase coronacrisis: ‘We worden besodemieterd’
Premier Mark Rutte ontkent dat de schaarste van beschermingsmiddelen in de coronatijd leidend was bij de verdeling van mondkapjes in de verpleeg- en gehandicaptenzorg, zoals een rapport over de beginfase van de coronapandemie stelt. Wel heeft het tekort aan mondkapjes volgens de premier meegespeeld, zei hij in een Kamerdebat. ,,Maar het was niet leidend.” -
Bijna helft van Oekraïense vluchtelingen in Nederland vindt binnen paar maanden werk
Bijna de helft van de Oekraïense oorlogsvluchtelingen in Nederland heeft binnen acht maanden werk gevonden. Reguliere asielzoekers doen daar doorgaans veel langer over. Het gaat vaak om deeltijdwerk als uitzend- of oproepkracht. -
PREMIUM24
Plast je kat in huis? Zo los je dat op: ‘Veel mensen vinden het niet mooi, maar het lost veel op’
Kattenpis op je vers gewassen lakens: geen pretje. Het plakt, het stinkt en je krijgt de geur er moeilijk uit. Maar hoe komt het dat katten soms op bed plassen? En hoe los je dat het beste op? Anneleen Bru, die onder meer de boekenreeks I Love Happy Cats schreef, helpt je op weg.
-
Ook de bajes vergrijst: rolstoeltoegankelijke cellen, liften en bredere deuren nodig
Gevangenissen moeten worden aangepast omdat gevangenen steeds ouder worden. Het kabinet denkt daarbij aan rolstoeltoegankelijke cellen, bredere deuren, liften en les in hoe zij digitaal hun zaken kunnen regelen als ze vrijkomen. -
-
-
PREMIUM19
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Organisatie die problemen ouders in toeslagenaffaire moet oplossen dreigt vast te lopen
De organisatie die de problemen van gedupeerde ouders in het toeslagenschandaal moet oplossen, de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), dreigt volledig vast te lopen. Ook zou er sprake zijn van een angstcultuur. Dat schrijft Nieuwsuur na gesprekken met tientallen medewerkers en oud-medewerkers van de UHT.