Het is Blue Monday: met deze vijf tips blijf je gelukkig

videoHet is weer Blue Monday. De dag waarop mensen het meest ongelukkig zouden zijn. Maar er is hoop. ‘Geluksprofessor’ Ap Dijksterhuis geeft vijf tips hoe je het beste gelukkig wordt én blijft.

Volledig scherm
Ap Dijksterhuis is hoofd van de afdeling sociale psychologie van de Radboud Universiteit Nijmegen, hoogleraar, ondernemer, spreker, schrijver en voormalig redacteur van het blad Science. © Eigen foto.

Tip 1: Besteed je geld goed
Tsja, wat is goed? Volgens Dijksterhuis is dat het beste onder te verdelen in drie sub-tips. De belangrijkste is volgens hem dat je tijd kunt kopen. Tijd kopen? ,,Door bijvoorbeeld, als je je dat kunt permitteren, een schoonmaakhulp in te huren. Niemand die daar achteraf spijt van heeft en dat scheelt toch al gauw een paar uur per week.’’ 

,,Ten tweede zijn ervaringen belangrijker dan spullen. Als laatste kun je geld inzetten om anderen gelukkig te maken, daar word je zelf ook gelukkiger van.’’

Tip 2: Goed omgaan met e-mail en sociale media
,,Kijk maximaal drie keer per dag op sociale media. En e-mails: of je beantwoordt ze gelijk, of je gooit ze gelijk weg, of je zet ze op een to-do-list. Zo blijft een binnengekomen mail niet nasudderen in je achterhoofd.’’ 

,,Je creëert er rust mee. Multitasken leidt namelijk tot stress met eventueel een burn-out tot gevolg.’’

Volledig scherm
Foto ter illustratie. © OkoSwanOmurphy

Tip 3: Meer dingen doen die je met veel anderen kunt delen
,,Ga dingen doen die je met meerdere mensen kunt ervaren. Ga bijvoorbeeld op zondag naar het voetbalstadion of bezoek een concert of theater waarbij veel andere mensen aanwezig zijn. Daar word je gelukkig van.’’

Tip 4: Focus op één of twee mooie doelen
,,Stel één of twee mooie doelen voor jezelf en steek daar zo veel mogelijk energie in. Ook mensen die veel bereikt hebben focussen vaak op één doel.  Het behalen van die doelen is niet eens zo belangrijk. Als je voor je gevoel maar stappen maakt. Eén van de problemen van tegenwoordig is dat je continue afgeleid wordt. Concentreer je op dingen die je belangrijk vindt.

Tip 5: Schrijf elke avond drie dingen op die goed zijn gegaan
,,Schrijf iedere avond drie dingen op die die dag goed zijn gegaan of prettig waren. Dat helpt je positief te blijven in plaats van negatief.’’

Hier komt Blue Monday vandaan
De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht Blue Monday in 2005. Hij maakte een naar eigen zeggen wetenschappelijke formule op basis van een aantal variabelen die op de maandag van de laatste volle week van januari het minst gunstig zouden zijn. Daarmee krijg je de meest deprimerende dag van het jaar.

De variabelen zijn schulden, salaris, hoelang geleden het kerst was, goede voornemens, het motivatieniveau en het gevoel om actie te ondernemen.

Critici en wetenschappers vegen de vloer aan met de theorie. De universiteit van Cardiff, waar Arnall in 2005 werkzaam was, distantieerde zich openlijk van zijn theorie. Volgens de Engelse krant The Guardian was de theorie en de formule al geschreven door een pr-bureau en is Arnall geld geboden om zijn naam als wetenschapper aan de formule te verbinden.