Volledig scherm
Voetgangers in de sneeuw. © ANP

Het winterweer in feitjes, cijfers en statistieken!

De verzekeraars, de Wegenwacht, de politie en de brandweer, de spoorbeheerders en het luchtvaartpersoneel: het winterweer zorgde voor drukke werkdagen. Maar hoe bijzonder was het weer? En wat had het allemaal voor gevolgen? De feiten, cijfers en records op een rijtje. 

- De meeste sneeuw viel gisteren op de Veluwe, in de gemeente Deelen. De daken, bomen en fietsen in de Gelderse plaats droegen gisteravond een sneeuwdek van 28 centimeter

- De minste sneeuw viel er in de provincie Limburg, waar het gemiddeld 7 graden werd. ,,Opmerkelijk", aldus Weerplaza, want Limburg blijft niet vaak achter tijdens een sneeuwbui. 

- Het koudst werd het gisteren in Hoogeveen, waar de temperatuur zakte tot -6,2 graden. In Maastricht bleef het het warmst, met een temperatuur van 7,6 graden.

- Het verbond van verzekeraars kreeg gisteren naar schatting 50 procent meer schademeldingen dan op een normale doordeweekse dag. Dat komt waarschijnlijk neer op zo'n 3.800 meldingen. 

De VerkeersInformatieDienst (VID) telde zondag 261 en maandag 203 incidenten op de weg waarvoor een berger moest uitrukken. 

- Bij de ANWB kwamen gisteren zo'n 4.500 meldingen van pechgevallen binnen, zo'n 1.000 meer dan gebruikelijk. Het gaat dan vooral om auto's die niet wilden starten, vastgelopen ruitenwissers en lekke banden. De ANWB zette 30 mensen extra in. 

- De sneeuw van zondag en maandag was meteorologisch gezien best bijzonder; het komt niet vaak voor dat het twee dagen achter elkaar langere tijd sneeuwt. 

- De vorige keer dat er een weeralarm uitging (code rood) was in januari 2016, toen we te maken kregen met heftige ijzel.  

- Dat het sneeuwt in december is niet zo bijzonder. Dat wórdt het waarschijnlijk wel; door de opwarming van de aarde neemt het aantal 'potentiële' sneeuwdagen af.

- De NS zette gisteren 900 mensen extra in om de passagiersstroom in goede banen te leiden. Volgens de vervoerder zijn geen reizigers achtergebleven op de stations. Ook vandaag zijn extra mensen ingezet.

- ProRail had gisteren te maken met twee aanrijdingen, veel defecte treinen, kapotte bovenleidingen en wissel- en seinstoringen. De sneeuw zorgde vooral in de avond voor grote problemen. Er werden honderden extra mensen ingezet om de wissels en andere knelpunten sneeuwvrij te maken. 

- Een derde van de treinen viel gisteren uit, meldt ProRail. Van de treinen die wel reden, was 59 procent op tijd. Ruim 60 procent van de treinen reed een 'geleverd treinpad', wat inhoudt dat ongeveer 40 procent van de treinen een alternatieve route nam. 

- Op het hoogtepunt van de spits - tussen 17.30 uur en 18.00 uur - stond er gisteren 1.500 kilometer file, meldt de ANWB. In 2017 stonden er nog niet zo veel auto's vast.

- De grootste problemen op de weg waren er gisteren tussen Eindhoven en Den Bosch en rondom Rotterdam en Amsterdam

- Op Schiphol brachten gisteren 1.300 mensen de nacht door op veldbedjes. Er werden in totaal 637 vluchten geannuleerd door verschillende luchtvaartmaatschappijen. Er was één baan in gebruik: de Zwanenburgbaan. Ook op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport werden honderden vluchten geannuleerd. Op Eindhoven Airport brachten 300 mensen de nacht door. 

  1. Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt
    PREMIUM

    Tandenbor­stels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt

    Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn een paar voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’