Volledig scherm
Koningin Máxima en haar vader Jorge Zorreguieta. © Benelux Press

Hijgerige Argentijnse media willen vooral snel zijn

Snelheid voor zorgvuldigheid is de werkwijze van de Argentijnse media die vaak met stelligheid beweringen doen die achteraf niet blijken te kloppen. Koningin Máxima kan er al jaren over meepraten. Het bericht dat de kwaliteitskranten La Nacion en Clarín donderdag op basis van eigen bronnen brachten over het overlijden van haar vader Jorge Zorreguieta is daar slechts één voorbeeld van.

Zo schreef opinieblad Noticias in 2008 dat Máxima in het geheim 128.000 euro had geschonken aan de aartsbisschop van Buenos Aires, Jorge Begoglio - de huidige paus Franciscus. Hij had geld nodig voor een radiozender en de prinses trok haar beurs, zo meldde het blad heel stellig. Niemand die kon het bevestigen, maar journaliste María Fernanda stond 100 procent achter haar voorpaginaverhaal, dat in Den Haag werd afgedaan als 'onzin'.

Roddelbladen
Máxima figureert regelmatig in de Argentijnse media, vaker in de roddelbladen dan in de kranten. Bezoeken aan haar geboorteland blijven nooit onopgemerkt. Er wordt altijd gelekt, vanaf het vliegveld of uit de buurt. Als prinses sloeg Máxima tussen 2007 en 2012 bezoeken aan haar ouders in Buenos Aires over vanwege de agressieve benadering van de media, die haar bij elke stap achtervolgden.

Fotosessies en korte persgesprekken tijdens de kerstvakantie in Villa La Angostura, brachten daarbij nauwelijks verlichting. Het mediaklimaat is ruwer en harder dan in Nederland, waar Máxima en haar gezin niet van de weg zullen worden gereden omdat een televisieploeg hen in de auto wil filmen. In Argentinië gebeurde dat wel. De scoringsdrift is zodanig dat alles wat over haar bekend is ook meteen op websites wordt gezet, zoals donderdag gebeurde.

Sputteren
De berichten verdwenen ook weer snel toen de kliniek waar Jorge Zorreguieta voor leukemie werd behandeld het nieuws van zijn overlijden tegensprak. La Nacion sputterde nog tegen: onze bronnen bij de familie hadden ons verzekerd dat hij dood was, maar de familie en medisch directeur Michael Pavlovsky van Fundaleu ontkennen het. Andere kranten hadden het bericht ook weer van de site gehaald, zonder daarvoor overigens een verklaring te geven.