Volledig scherm
PREMIUM
voorlichtingsfilm met vloggende leerling van het Melachton Blesewic in Bleiswijk Mavo Havo en VWO © RV

Hoe scholen de zieltjes van nieuwe leerlingen winnen

Het circus van de open dagen barst weer los op middelbare scholen. Omdat die ouderwetse open dag allang niet meer genoeg is, zetten scholen en masse in op marketing. Met flitsende websites, hippe filmpjes op YouTube-kanalen of Facebookpagina’s en VIP-rondleidingen proberen middelbare scholen de hartjes te winnen van groep 8-leerlingen.

Schuifelend kwamen ze het schoolgebouw binnen: moeder en zoon. Moeder met een bijna angstige blik in haar ogen. Haar zoon ‘moest’ naar het vmbo. Daar had deze moeder klaarblijkelijk geen enkel gevoel bij. Patrick van der Pijl, nu directeur op vmbo Steenspil in Halsteren, toen werkzaam op een andere middelbare school, leidde het duo rond. Ze namen een kijkje bij vier examenleerlingen die aan een eindopdracht werkten: de jongens hadden een machine gemaakt die van aardappels friet maakt. ,,Ik zag die moeder van die jongens naar haar zoon kijken en merkte dat er een last van haar schouders viel. Haar zoon kon zo één van die jongens zijn’’, beschrijft Van der Pijl.