Volledig scherm
Op de 24 meter hoge brug over het Hollandsch Diep heeft de wind volgens ProRail 'vrij spel'. © anp

HSL vaker stilgelegd uit angst voor harde wind

Door harde wind is de hogesnelheidslijn in 2015 zeven keer zo vaak stilgelegd als het jaar ervoor. De speciaal voor de HSL aangelegde brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk blijkt de bottleneck. ,,Extreme wind kan treinen omblazen.''

Quote

"De HSL is gevoeliger voor wind en 2015 was een uiterst windrijk jaar."

Franc de Korte, ProRail

Ruim 230 keer reed de opvolger van de Fyra in 2015 niet vanwege harde wind, zo blijkt uit onderzoek van het AD en treinreiziger.nl. Volgens ProRail was 2015 'een uiterst windrijk jaar'. De spoorbeheerder erkent dat de hogesnelheidslijn 'gevoeliger is voor wind', omdat door de aerodynamische vormgeving van de trein de voorkant relatief makkelijk wordt opgetild.

De bottleneck op het Nederlandse traject blijkt de eind 2009 in gebruik genomen brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk. ,,Op de 24 meter hoge brug heeft de wind vrij spel,'' verklaart ProRail-woordvoerder Franc de Korte. ,,Uit metingen weten we dat de windstoten bij die brug tot 2,5 keer zo sterk kunnen zijn als boven land.''

Top 10 Storingen IntercityDirect in 2015

1. 31 maart 7:59 - 23:53 uur 15 uur en 54 minuten geen treinen
2. 15 november 9:50 - 17:03 uur 7 uur en 13 minuten geen treinen
3. 5 mei 11:33 - 18:44 uur 7 uur en 11 minuten geen treinen
4. 29 maart 15:04 - 22:13 uur 7 uur en 9 minuten geen treinen
5. 30 november 18:10 - 23:00 uur 4 uur en 50 minuten geen treinen
6. 17 november 20:13 - 23:46 uur 3 uur en 33 minuten geen treinen
7. 10 januari 11:10 - 14:27 3 uur en 17 minuten geen treinen
8. 25 juli 14:22 - 17:18 2 uur en 56 minuten geen treinen
9. 29 november 18:58 - 21:09 2 uur en 11 minuten geen treinen
10. 18 november 21:03 - 23:00 1 uur en 56 minuten geen treinen
Bron: AD en treinreiziger.nl

Bejubelde vormgeving
Volgens ProRail leidt 'de alom bejubelde vormgeving' van de brug ertoe dat daar 'regelmatig' Nederlandse records voor de windsnelheid worden gemeten. Cijfers van weeronline.nl leren dat de HSL soms ook uren gestremd is terwijl het in de regio Rotterdam maar windkracht 5 is.

De Intercity Direct - die Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda verbindt - was in 2015 de slechtst presterende trein in Nederland: 1 op de 10 treinen kwam niet aan in Breda. Van de treinen die wél reden, bleek een kwart 3 minuten of meer te laat. Ter vergelijking: gemiddeld valt in Nederland 1 op de 50 treinen uit en is iets meer dan 1 op de 10 vertraagd. 

Intercity Defect
Volgens reizigersorganisatie Rover ligt de Intercity Direct er ook 'heel vaak uit om allerlei technische redenen' en komen defecten aan het materieel veel vaker voor dan bij 'gewone treinen'. Rover-woordvoerder Chris Vonk: ,,Personeel noemt de trein niet voor niets 'de Intercity Defect'.''

ProRail onderzoekt of de uitval van treinen kan worden beperkt door bijvoorbeeld windschermen te plaatsen, zoals langs de HSL in het windrijke Rhône-dal. De spoorbeheerder wijst op een incident in april bij New Orleans in de VS waar een goederentrein van een brug is geblazen.