Volledig scherm
Evelyn de Leeuw (70) heeft jaren geleden haar rug gebroken, net een nieuwe knie, en nog een 'verrotte' knie: een hoge, makkelijke, opstap in de auto is noodzakelijk - deze Nissan Qashqai heeft zij hiervoor speciaal gekocht. © Marlies Wessels

Iedere 55-plusser wil een hoge ‘SUV’

Nep-SUV’s verkopen als warme broodjes. Senioren roemen de auto vanwege de hoge, gemakkelijke instap. Het succes van de nieuwe seniorenauto stuwt ook de autoverkoopprijzen naar recordhoogte.

Evelyn de Leeuw uit Amstelveen oogt absoluut niet bejaard als ze uit haar Nissan Qashqai stapt. Maar ze is wel degelijk 70 jaar oud. ,,Slechte knieën en ik heb ooit mijn rug gebroken,’’ luidt haar verklaring voor de aanschaf van een auto met hoge instap. ,,Een lage auto, een vriendin van me heeft een sportauto, kom ik wel ín, maar echt nooit meer uit. Die lage instap is vreselijk voor mijn knieën.’’ Ze is inmiddels toe aan haar tweede Nissan Qashqai. ,,Ik ben helemaal happy met die hoge auto. Veel senioren die ik ken hebben er een. Mijn man heeft ook een hoge auto gekocht zodat ik er makkelijker in kan.’’

Volledig scherm
De Lower Utility groeit in populariteit. © BJD

Vergrijzend Nederland heeft de hogere auto de liefde verklaard en dat is te zien in de verkoopcijfers. Vorig jaar was een op de vijf nieuwe auto’s zo’n nep-SUV. Nep omdat ze geen vierwielaandrijving hebben met een potente diesel onder de motorkap, maar bescheiden motorvermogen. Het zijn in feite stadsauto’s vermomd als terreinwagens. Dit jaar gaat de verkoop nóg beter: een kwart van alle nieuw verkochte auto’s valt in het ‘lower utility'- segment, zoals de autohandel de categorie noemt.

Vergrijzen

Bijna 70 procent van de particuliere kopers van de SUV’s is 55-plus, onderzocht de RAI Vereniging op verzoek van het AD. RAI-voorzitter Steven van Eijck: ,,We vergrijzen toch langzaam maar zeker en dan is die hogere zit fijn bij het in- en uitstappen.’’

De nieuwe seniorenauto’s zijn zo’n 10 tot 15 centimeter hoger dan een standaard automobiel. Daardoor is  de instaphoogte - de afstand van de straat tot aan de zitting van de voorstoel - 60 tot 65 centimeter en dat is veel prettiger als knie en heup met de jaren strammer worden. Echte SUV’s zijn nóg hoger, daarbij wordt instappen een klimpartij.

Verkooptopper

Volledig scherm
De drie populairste Light Utility-SUV's van 2013-2018. © BJD

Absolute verkooptopper is dit jaar de Renault Captur, gevolgd door de Volkswagen Tiguan en de Nissan Qashqai. Ieder automerk heeft inmiddels modellen; er zijn er al zo’n 50 op de markt. Peugeot bijvoorbeeld heeft van bijna heel het assortiment ook hoge versies gemaakt. En de Renault Captur is in feite een 11 centimeter hogere Clio.

Met de populariteit van de nep-SUV’s rinkelt ook de kassa van de autodealers, want de hoge auto’s zijn duurder dan hun standaard zusjes. Een doorsnee seniorenauto kost bijna 36 mille. Van Eijck: ,,Ouderen hebben het geld om deze auto’s te kopen. De gemiddelde nieuwe auto kost nu 32.386 euro. Dat is nog nooit zo hoog geweest.’’

Quote

In zo’n hogere auto heb je beter overzicht in het verkeer en het gevoel dat je veiliger rijdt

Steven van Eijck, RAI Vereniging

Keerzijde

Er zijn nog een paar redenen waarom de hoge auto ongekend populair is. ,,In zo’n hogere auto heb je beter overzicht in het verkeer en het gevoel dat je veiliger rijdt.’’ De hoogte heeft ook een keerzijde: het verbruik is zo’n 10 tot 15 procent meer, omdat de luchtweerstand groter is.

Het stoere uiterlijk trekt ook kopers. Leasemaatschappijen schaften dit jaar al 20.000 exemplaren aan voor hun klanten.

Maar bij de particuliere kopers zijn het vooral de ouderen. De opmars van de nieuwe seniorenauto gaat hard. Zes jaar geleden viel 1 op de 20 auto’s in de categorie en nu al een op de vier. 

De groei is er nog lang niet uit. In heel 2017 werden er 87.737 stuks verkocht en in de eerste vier maanden van dit jaar al 41.470 stuks. Daarmee heeft de nep-SUV volgens de RAI Vereniging de kleine auto’s van de troon gestoten als meest verkochte autotype van Nederland.

Volledig scherm
De Renault Captur, de meeste geliefde hoge seniorenauto, is 11 centimeter hoger dan een Renault Clio. © Renault Captur
  1. LIVE | Lijsttrekkers Europa kruisen degens vóór ‘titanengevecht’ Rutte en Baudet

    LIVE | Lijsttrek­kers Europa kruisen degens vóór ‘titanenge­vecht’ Rutte en Baudet

    Hoewel VVD’er Mark Rutte en FvD-leider Thierry Baudet doen voorkomen alsof de Europese Verkiezingen vooral om hun partijen gaan, is de strijd met de overige kandidaten allerminst gestreden. Zo staat de PvdA in een van de slotpeilingen boven Forum en lijkt ook GroenLinks winst te gaan boeken. De twaalf lijsttrekkers voor het Europees Parlement gaan vanavond voor de laatste keer met elkaar in debat, voorafgaand aan het debat tussen Rutte en Baudet. Mis niks met ons liveblog.