Volledig scherm
Het werk aan de A4 tussen Delft en Schiedam vordert gestaag. © archieffoto AD/Thierry Schut

Impuls voor landschap Midden-Delfland

De miljoenen die in het groene gebied van Midden-Delfland worden gepompt als compensatie voor het verlengen van de A4, helpt het gebied zich verder te ontwikkelen als groene long tussen de grote steden.

Quote

Mid­den-Delfland bestaat bij de gratie van de waardering van het landschap.

Govert van Oord, wethouder

De vervuilende snelweg die dwars door één van de groenste stukjes van Nederland snijdt moest worden 'goed gemaakt'. Daarvoor werd 17,5 miljoen euro beschikbaar gesteld via het samenwerkingsverband Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS).

Het biedt de gemeente Midden-Delfland de kans om verder in te zetten op vergroening. Dat wordt onder meer gedaan door verspreid liggende kassen te verplaatsen naar specifieke glastuinbouwgebieden. ,,In het begin lieten we nog wel eens een kap staan of een schuur, omdat die bijvoorbeeld erg karakteristiek was," zegt wethouder Govert van Oord. ,,Maar dat halen we nu ook weg, zodat het écht een impuls is voor het landschap."

Waardering
"Want," zo meent de wethouder, "Midden-Delfland bestaat bij de gratie van de waardering van het landschap." Omliggende steden prijzen Midden-Delfland steeds vaker met termen als 'metropolitaans park'. Maar zowel de wethouder als burgemeester Arnoud Rodenburg is het erover eens dat hun gemeente niet gezien moet worden als een plantsoen dat bijgehouden moet worden.

,,Burgemeester Aboutaleb zei dat met een Rotterdamse inslag," legt Rodenburg uit. "Daarmee bedoelde hij dat het groen iets is om te beschermen en voorzichtig mee om te gaan. Het is in die zin een park waar gewerkt wordt, geld verdiend wordt, waar tractoren rondrijden, schuren worden gebouwd en bedrijven kunnen investeren."

Daarbij moet wel het duurzame speerpunt van de gemeente worden meegenomen. Het IODS investeert daar ook door bijvoorbeeld een handje te helpen bij ruilverkaveling van landerijen."

Maar het recreatieve karakter wordt ondertussen met de bijdrage van het IODS ook steeds verder uitgewerkt. ,,Een mountainbikeroute van 12 kilometer, wandelroutenetwerk en skateroutes," somt Van Oord op. ,,We kijken naar de ontwikkeling van ruiterpaden en zijn bezig het vaarroutenetwerk steeds toegankelijker te maken met bijvoorbeeld aanlegsteigers. Want de waterrecreatie ontwikkelt zich enorm, mensen paraderen graag met hun bootje."