'In 2050 gaat niemand meer dood bij auto-ongeluk'
De auto-industrie belooft dat in 2050 niemand nog overlijdt door een ongeval met een auto. Slimme technieken moeten ervoor zorgen dat de auto’s bijna nooit meer op elkaar klappen of iemand aanrijden.
Delen per e-mail
Binnen de Europese Unie kwamen vorig jaar 25.000 mensen om het leven door een verkeersongeluk. Dat is enorm veel, maar rond de eeuwwisseling waren er jaarlijks nog 50.000 verkeersslachtoffers.
Auto's zijn al veel veiliger dan vroeger. Zo zit in elke auto sinds 2014 verplicht een ESP (Elektrisch Stabiliteits Programma) dat voorkomt dat auto’s bij een onverwachte manoeuvre slippen. Wie nu de macht over het stuur kwijt wil raken, moet het wel heel bont maken. Alleen al ESP (een uitvinding van Anton van Zanten, een Nederlandse techneut die bij Bosch werkte) redde in Europa bijna 10.000 levens, becijferde Bosch. Na de veiligheidsgordel is ESP de succesvolste veiligheidsvoorziening ooit.
De Europese Unie wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul in 2050. De Europese autofabrikanten verenigd in de ACEA scharen zich samen met toeleverende technische bedrijven als Bosch en automobielclubs zoals de ANWB achter die doelstelling.
Dagrijverlichting
Volgens onderzoek van de RAI en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zijn auto's de afgelopen tien jaar al zo’n 40 procent veiliger geworden. Behalve ESP droeg ook de dagrijverlichting (verplicht op alle nieuwe auto’s vanaf 2011) daaraan bij.
Autofabrikanten gaan tot 2030 tal van veiligheidsmaatregelen standaard in auto’s bouwen. Ook zal de auto tegen die tijd grotendeels autonoom rijden en communiceren met andere voertuigen. Een auto gaat gemiddeld 17 jaar mee, zodat tegen 2050 geen ouderwetse, onveilige auto’s meer rondrijden en het doel van nul verkeersslachtoffers in beeld komt.
Uitzetten
,,Er zijn al veel veiligheidsvoorzieningen in nieuwe auto’s. Bij lane-keeping blijft de auto keurig in het midden van de rijstrook. Maar mensen zetten het nu vaak uit omdat ze het irritant vinden. Op den duur kan dat niet meer. Bij emergency brake, waarbij een auto zelf hard remt bij een dreigende botsing, is dat al het geval’’, zegt Floris Liebrand van de RAI Vereniging.
Het probleem bij de huidige rijtaakondersteunende systemen is dat veel bestuurders de systemen niet gebruiken omdat ze domweg niet weten dat ze in de auto zitten. Autoverkopers gaan hun klanten veel beter voorlichten over de veiligheid. Ook rijschoolhouders leren hun cursisten hoe de systemen werken. De rijhulpen mogen ook al gebruikt worden bij het rij-examen.
Meerprijs
Nieuwe voorzieningen zoals Adaptive Cruise Control, waarbij de auto zelf een veilige afstand tot de auto ervoor houdt, zijn nu vaak nog voorbehouden aan de duurste autotypes of tegen forse meerprijs in te bouwen. Volgens de RAI worden die standaard in alle auto's. Volvo pompt zijn auto's nu al vol veiligheidssystemen en stelt dat er daardoor vanaf 2020 geen mensen meer zullen overlijden of gewond raken in een nieuwe Volvo.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMINTERVIEW
Omtzigt neemt even gas terug: ‘Het gebrek aan tegenmacht sloopt ook mij’
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt beet zich als een bezetene vast in drie affaires tegelijk en moet nu even een tandje terugschakelen. Het was allemaal te slopend, zegt hij na afronding van een nieuw boek met verbeterplannen voor de rechtsstaat. ,,Ik moet minder gaan werken, maar ik wil door.’’ -
PREMIUM
Coronapuzzel past dit voorjaar misschien veel beter dan vooraf gedacht
De coronapuzzel zou de komende weken wel eens beter in elkaar kunnen vallen dan eerder werd gedacht. Mede omdat de Britse variant minder snel oprukt dan was voorspeld, blijft een grote coronapiek voorlopig uit. Het vaccineren vordert ondertussen juist gestaag. Veel ouderen zijn daardoor minder kwetsbaar wanneer er alsnog een grote golf komt. -
Nieuw initiatief gaat nepnieuws bestrijden met actuele feitenchecks
Nederlanders kunnen vanaf donderdag op één plek terecht voor actuele feitenchecks op het nieuws, bijvoorbeeld op het gebied van corona. De nieuwe The Fact Club is een initiatief van Vereniging De Publieke Zaak en de Universiteit Leiden. -
Meer besmettingen, maar schatting aandeel Britse variant opnieuw lager
De afgelopen week zijn door het RIVM 29.977 besmettingen geregistreerd. Dat is bijna 20 procent meer dan vorige week, toen 25.229 positieve tests geregistreerd werden. Een van de oorzaken van de stijging lijkt het het fors toegenomen aantal tests. Opnieuw heeft het RIVM de inschatting over de aanwezigheid van de Britse variant in Nederland naar beneden bijgesteld. -
PREMIUMVIDEO
Van springtouw tot chocola: docenten motiveren leerlingen met oppeppers
Mentoren op middelbare scholen zien langzaamaan leerlingen uit beeld verdwijnen. Om ze een hart onder de riem te steken, versturen docenten lieve kaartjes of kleine presentjes. Deze docenten zijn blij dat de scholen weer opengaan. ,,Ze zijn er klaar mee en ik ook.’’
-
Weer een dagrecord gesneuveld, nu officieel de vroegste lenteweek ooit gemeten
Voor de vierde dag op rij is in De Bilt het datumrecord gebroken. Het werd om 12.30 uur 16,9 graden. En daarmee is nóg een record gesneuveld: niet eerder werden er vijf winterdagen met 15 graden en meer op het hoofdstation genoteerd, meldt Weerplaza. Het is zelfs zo zacht, dat deze week weerkundig gezien het stempel ‘lente’ krijgt. -
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
Superbespaarders
Emma (25) redt het met 78 euro aan boodschappen per maand: ‘Ik eet graag linzensoep’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer: Emma Mouthaan (25) studeert nog en belegt wat ze overhoudt om vroeg met pensioen te kunnen.