Volledig scherm
De Eurostar maakt al testritten op de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen, toch wordt die volgens de staatssecretaris pas in 2020 operationeel. © ANP

In 3 uur en 15 minuten met trein naar Londen duurt nog tot 2020

Het leek zo'n lekker vooruitzicht, in 3 uur en 15 minuten rechtstreeks met de trein van Rotterdam naar Londen, dan kun je het vliegtuig net zo goed laten staan. Maar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven kunnen treinreizigers pas in 2020 rechtstreeks naar hartje Londen. 

De nieuwe treinverbinding loopt vertraging op doordat eerst afspraken moeten worden gemaakt over de beveiliging- en grenscontroles. Dat schrijft D66-bewindsvrouw Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Tot op de dag van vandaag houdt Eurostar klanten voor dat de rechtstreekse trein dit voorjaar gaat rijden.

Terreurdreiging

,,In een tijdsgewricht waarin alle landen vanwege terreurdreiging en migratiestromen belangrijke waarde hechten aan grenscontroles en beveiliging, moet dit uiteraard zorgvuldig en in nauw overleg met de betrokken landen en uitvoeringsorganisaties gebeuren'', betoogt de staatssecretaris. ,,Dit kost tijd'', benadrukt zij fijntjes. 

In de zomer van 2015 werd op de Thalys van Amsterdam naar Parijs een man overmeesterd door Amerikaanse mariniers in burger. De Marokkaanse schutter bleek in het bezit van een AKM, een modernere versie van het bekende aanvalsgeweer AK-47, met 270 kogels

De inzet van de Nederlandse overheid is om 'eind 2019' de benodigde verdragen met de Britten, Belgen en Fransen 'rond te hebben'. Van Veldhoven: ,,Zodat Eurostar naar verwachting vanaf dienstregeling 2020 een directe verbinding tussen Nederland en Londen kan gaan aanbieden.''

Lente 2018

Quote

We hebben er zin in

NS-woordvoerder Ton Boon

Een telefoontje naar Eurostar leert dat ze daar niets willen horen van twee jaar vertraging. ,,We zijn nog met alle overheden in overleg over paspoort- en immigratiecontroles. Maar wij plannen nog altijd voor de lente van 2018'', laat Eurostar-persvoorlichter Evelyne van Cleven weten. Maar dat is toch al bijna? ,,De lente komt eraan ja'', houdt de woordvoerster vol.

Volledig scherm
© AD

Ook de Nederlandse Spoorwegen lijken zich nog niet neer te leggen bij twee jaar later rechtstreeks naar hartje Londen. ,,Wij zijn in april klaar met voorbereiden. En we hebben er zin in'', verklaart NS-zegsman Ton Boon. 

Vermoedelijk rijden de treinen dan al wel rechtstreeks naar Londen, maar moeten reizigers op de heenweg in Brussel uitstappen voor grens- en paspoortcontrole. ,,In een tijdsgewricht van terreurdreiging en migratiestromen hechten de betrokken landen aan grenscontroles, waardoor dit proces tijd kost'', beaamt woordvoerder van Justitie en Veiligheid Lennart Wegewijs. 

Op de terugweg is de controle in Londen verricht en zou het dan niet meer nodig zijn om in Brussel uit te stappen, omdat reizigers zich dan al in een Schengenland bevinden.  

Uit 
onderzoek van het AD naar de hogesnelheidslijn bleek eerder ook al dat van de vijf beloftes die NS in 2013 deed over de hogesnelheidslijn, er maar één is nagekomen. Duizenden reizigers doen langer over hun treinreis en moeten vaker overstappen. Oorspronkelijk had de rechtstreekse treinverbinding met Londen er al in december 2016 moeten zijn. Siemens leverde de supersonische E320 - vernoemd naar de maximumsnelheid van 320 kilometer per uur - te laat door softwareproblemen. Inmiddels wordt er met die treinen wel getest.

Eurostar is met nieuwe treinen al volop aan testen op het traject Amsterdam-Londen.