Volledig scherm
© EPA

Instanties werkten langs elkaar heen bij afsluiten Schiphol

Schiphol, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee werkten te lang langs elkaar heen bij de stroomstoring die 29 april de luchthaven lam legde. Daardoor wisten duizenden passagiers niet tijdig dat de luchthaven was gesloten en ontstond er chaos.

Dat blijkt uit de evaluatie van het incident. Partijen hebben afgesproken elkaar voortaan eerder op de hoogte te stellen van een incident met mogelijk grote gevolgen. 

In de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 april begaf het inchecksysteem van Schiphol het als gevolg van een haperende noodstroomvoorziening bij een verdeelstation in de Amsterdamse wijk Zuidoost. 

Snelwegen

De Koninklijke Marechaussee nam in overleg met Schiphol het besluit om de toegangswegen dicht te gooien om te voorkomen dat het op Schiphol nog drukker zou worden. Zij hadden echter alleen oog voor de situatie op Schiphol. Bijkomend effect was dat het verkeer op de snelwegen vastliep en de treinen op andere stations moesten stoppen. Op de snelwegen ontstonden gevaarlijke situaties doordat mensen lopend over de vluchtstrook de luchthaven probeerden te bereiken.

De gemeente Haarlemmermeer en burgemeester Hoes werden pas later telefonisch op de hoogte gesteld, terwijl Hoes eigenlijk het besluit had moeten nemen.

Communicatie

Ook de communicatie naar de passagiers moet veel beter. Nu was de luchthaven al uren gesloten, maar veel passagiers stapten nog onwetend in de auto om naar Schiphol te gaan. Niemand coördineerde de informatievoorziening naar de reizigers. Zo was het onduidelijk wat de diverse luchtvaartmaatschappijen vertelden aan hun klanten.