Interne ophef over 'discriminerende' klantprofielen Albert Heijn
Klantprofielen die nieuwe medewerkers van Albert Heijn moeten leren als ze bij de grootgrutter willen werken, leiden intern tot ophef. De witte, blanke man met bril is voor Albert Heijn een ‘Premium’ klant, maar de getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas krijgt het stempel ‘City Budget’. 'Bijna discriminerend', vindt een van de medewerkers die er mee naar buiten komt.
Koopt u veel gekoelde groenten, verse kaas, luxe wijnen en biologische producten? Grote kans dat u tot de beste klanten van Albert Heijn behoort. De ‘Premium’ klant, zo leren nieuwe medewerkers, woont vooral in het westen van Nederland, heeft een bovengemiddeld inkomen en laat het geld goed rollen in de supermarkt, vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Het zijn vooral gepensioneerden en gezinnen met kinderen.
De budget-klant daarentegen, koopt juist bijna geen verse kaas of groente en fruit, maar vooral brood-, diepvries- en Nieuwe Nederlanders-producten. Ook scoort het eigen merk heel hoog. Deze klanten wonen door heel Nederland, hebben een ondergemiddeld inkomen, besteden weinig en zijn vaak 1- of 2-persoons huishoudens.
Tot zover twee omschrijvingen van klanten, want waar de interne ophef vooral over ontstaat is de afbeeldingen die bij de twee type klanten wordt gezet. De beste klant wordt afgebeeld als een blanke man met een bril. De budget-klant als getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas. Voor sommige nieuwe medewerkers die de cursus onder ogen kregen onbegrijpelijk. ,,Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de 'armere' getinte dame", schrijft een medewerkster die anoniem wil blijven.
Offline
Albert Heijn trekt het boetekleed aan. De cursus, die zo’n twee jaar in de huidige opzet werd gebruikt, is vanmiddag direct offline gehaald. ,,We vinden dit hoogst vervelend,’’ zegt woordvoerder Erik Lückers. ,,De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan.’’
Volgens Lückers worden de klantprofielen gebruikt om winkels zo goed mogelijk af te stemmen op de lokale behoeften van klanten. Het aanbod in de winkels wordt er op afgestemd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Leeuwarder deed ‘voor de kick’ valse bommelding bij provinciehuis Friesland
De 23-jarige Fries die in juli een valse bommelding deed bij het provinciehuis in Leeuwarden, deed dat ‘voor de kick’, meent het Openbaar Ministerie. Zijn daad had geen relatie met de boerenprotesten. De man is vandaag door de politierechter tot zes maanden cel veroordeeld. Hij gaat in hoger beroep. -
PREMIUM21
Zonder waarschuwing stond huurder Stefan na één jaar op straat: ‘Je wordt genaaid waar je bij staat’
Stefan Bonestroo uit Arnhem kreeg van de ene op de andere dag te horen dat zijn huurcontract van een appartement aan de Steenstraat na één jaar niet verlengd zou worden. Bonestroo en zijn huisgenoot moesten halsoverkop op zoek naar nieuwe woonruimte, terwijl het appartement opnieuw in de verhuur kwam. Voor veel meer geld. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUM1 jaar gevlucht
Afghanen Javid en Sabir over hun nieuwe leven: ‘Dit is het paradijs, nergens ben je zo vrij’
Twee naar Nederland gevluchte Afghanen vertellen hoe het ze vergaat, een jaar na de machtsgreep in hun land. De één vanuit het huis dat net is toegewezen, de ander nog in de opvang. -
PREMIUMMestvergisting
Gas winnen uit mest: dankzij drie koeien kan een gezin jaar lang douchen en koken
Door de vrees voor een alles ontwrichtende gascrisis krijgt vergisting van mest steeds meer aandacht. In Sint-Oedenrode draait sinds begin vorig jaar het bedrijf Groenewoud Gas. Uit koeienmest wordt daar groen gas gewonnen, waarmee achthonderd gezinnen het hele jaar door kunnen koken en douchen.
-
Koken & Eten
Bramen uit de natuur plukken? Hier moet je op letten voor je begint
In augustus en september is het bramenseizoen, wat betekent dat je ze weer in overvloed in de natuur kunt vinden. Sommige mensen gaan er dan ook op uit om ze te plukken. Maar kun je dit zonder risico’s doen? Hier moet je eerst even op letten voordat je aan het plukken slaat. -
Agent die met waterstraal in gezicht van Denisa spoot tijdens rellen in Eindhoven wordt vervolgd
De agent die tijdens de avondklokrellen in Eindhoven, januari vorig jaar, demonstrant Denisa met een waterkanon tegen haar hoofd spoot moet voor de rechter verschijnen. Haar advocaat en het Openbaar Ministerie (OM) steggelen nog over de precieze aanklacht, maar duidelijk is dat justitie vindt dat de agent met het waterkanon te ver is gegaan. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden.