Interne ophef over 'discriminerende' klantprofielen Albert Heijn
Klantprofielen die nieuwe medewerkers van Albert Heijn moeten leren als ze bij de grootgrutter willen werken, leiden intern tot ophef. De witte, blanke man met bril is voor Albert Heijn een ‘Premium’ klant, maar de getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas krijgt het stempel ‘City Budget’. 'Bijna discriminerend', vindt een van de medewerkers die er mee naar buiten komt.
Delen per e-mail
Koopt u veel gekoelde groenten, verse kaas, luxe wijnen en biologische producten? Grote kans dat u tot de beste klanten van Albert Heijn behoort. De ‘Premium’ klant, zo leren nieuwe medewerkers, woont vooral in het westen van Nederland, heeft een bovengemiddeld inkomen en laat het geld goed rollen in de supermarkt, vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Het zijn vooral gepensioneerden en gezinnen met kinderen.
De budget-klant daarentegen, koopt juist bijna geen verse kaas of groente en fruit, maar vooral brood-, diepvries- en Nieuwe Nederlanders-producten. Ook scoort het eigen merk heel hoog. Deze klanten wonen door heel Nederland, hebben een ondergemiddeld inkomen, besteden weinig en zijn vaak 1- of 2-persoons huishoudens.
Tot zover twee omschrijvingen van klanten, want waar de interne ophef vooral over ontstaat is de afbeeldingen die bij de twee type klanten wordt gezet. De beste klant wordt afgebeeld als een blanke man met een bril. De budget-klant als getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas. Voor sommige nieuwe medewerkers die de cursus onder ogen kregen onbegrijpelijk. ,,Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de 'armere' getinte dame", schrijft een medewerkster die anoniem wil blijven.
Offline
Albert Heijn trekt het boetekleed aan. De cursus, die zo’n twee jaar in de huidige opzet werd gebruikt, is vanmiddag direct offline gehaald. ,,We vinden dit hoogst vervelend,’’ zegt woordvoerder Erik Lückers. ,,De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan.’’
Volgens Lückers worden de klantprofielen gebruikt om winkels zo goed mogelijk af te stemmen op de lokale behoeften van klanten. Het aanbod in de winkels wordt er op afgestemd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ernstig zieke Marleen moet langer wachten op cruciale operatie in Spanje: ‘De tijd dringt’
Een operatie ergens in februari. Daar hoopte de ernstig zieke Marleen Altevogt kort voor kerst nog op. De Zutphense moet echter zeer waarschijnlijk langer wachten op de cruciale ingreep in Barcelona. In Spanje is de reguliere zorg sterk afgeschaald vanwege de coronacrisis. Dat terwijl de tijd dringt, want de aandoening in haar nek bedreigt momenteel haar leven. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
EU-leiders praten over corona: ook vaccinatiepaspoort onderwerp van gesprek
De leiders van de Europese Unie zitten vanavond bij elkaar om de aanpak van de coronacrisis te bespreken. Ze willen kijken of ze van elkaar kunnen leren en of er méér dan wel beter te coördineren valt. Belangrijk agendapunt: een Europees vaccinatiepaspoort. -
PREMIUM
Langer wachten tussen twee coronaprikken, kan dat zomaar?
Door anders om te gaan met de vaccinvoorraden en met de periode tussen de twee prikken wil het kabinet sneller gaan inenten tegen het coronavirus. De mitsen en maren op een rij.
-
Storing bemoeilijkt online bankieren ABN AMRO
ABN AMRO kampt sinds woensdagochtend met een storing voor internet- en mobiel bankieren en gebruik van Ideal. Hierdoor is het regelen van bankzaken via de website of app lastig en soms onmogelijk. Volgens de bank werken sommige functies inmiddels weer. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
PREMIUM
Hoogleraar virologie: ‘Bewijs voor invoering avondklok is niet overtuigend’
Met de geplande invoering van een avondklok zet Nederland zich schrap voor de opkomst van de Britse variant van het coronavirus. Toch is niet elke expert ervan overtuigd dat er een grote donkere wolk op ons afkomt. Zoals Ron Fouchier, hoogleraar moleculaire virologie aan het Erasmus MC in Rotterdam. ,,Dat een variant de overhand krijgt, wil niet zeggen dat ze ook besmettelijker is.”