Iraanse 'Zwarte Piet' wordt wél beschermd door de VN
Niet alleen Nederland kent een Zwarte Piet. Ook in het Midden-Oosten verschijnt een soortgelijk figuur één keer per jaar in de straten. De VN heeft deze Hajji Firuz al uitgeroepen tot een beschermde traditie. Nederland is in alle staten na het pleidooi van VN-rapporteur professor Verene Shepherd om het sinterklaasfeest af te schaffen.
Firuz speelt vooral in Iran een grote rol tijdens de viering van het nieuwe jaar volgens de Perzische Kalender, rond 20 maart. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders. Er zijn enkele verklaringen voor Hajji Firuz. Een verklaring luidt dat de figuur stamt uit de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de bevolking. In 2009 werd het feest vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de VN. Daarmee wordt hij beschermd door de VN.
De Zwarte Pietenkwestie heeft ook de aandacht getrokken van de buitenlandse media. 'Zonder meer racistisch,' aldus een blog van de Amerikaanse krant The Washington Post.
Pietitie
Nederland was gisteren volledig in de ban van het mogelijke sinterklaasverbod. Een 'pietitie' op Facebook voor behoud van de pieterbaas scoorde binnen enkele uren bijna tachtigduizend steunbetuigingen. Inmiddels hebben meer dan een half miljoen mensen de pagina 'geliked'. Op Facebook gaat een uitnodiging rond voor een Stille Zwarte Pieten tocht op 30 november op Rotterdam Centraal. Volgens deskundigen 'explodeerde' Twitter gisteren wegens de uitlatingen van Verene Shepherd van de Verenigde Naties. Het oer-Hollandse kinderfeest is volgens haar doortrokken van de discriminerende elementen die verwijzen naar de slavernij.
Negerknaap
Kunsthistoricus Elmer Kolfin twijfelt er volgens de Volkskrant niet aan: Zwarte Piet is terug te voeren op zwarte pages, kindslaven die in de 17e eeuw werden gehouden door welgestelden. De universitair docent kunstgeschiedenis baseert die conclusie op werk van 17e eeuwse schilders als Eglon van der Neer en Michiel van Musscher. In de krant wijst Kolfin op de overeenkomsten tussen de kleding van de zogeheten Morenpages en het Pietenpak. 'Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde.' Vanwege die herkomst van de figuur van Zwarte Piet valt volgens de kunsthistoricus niet aan de conclusie te ontkomen dat hij een andere vorm moet krijgen.
Metamorfose
Het overgrote deel van Nederland denkt daar toch anders over. De opmerkingen van de VN-onderzoeker veroorzaakten gisteren een eruptie van nationale verontwaardiging. Kom je aan Piet, dan kom je aan ons, leek Nederland als één man op Twitter en Facebook te zeggen. Ruim 90 procent van de Nederlanders piekert niet over het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet, meldde Peil.nl gisteren. Alleen Amsterdammers (35 procent) en GroenLinksstemmers (47 procent) zien wel wat in een metamorfose van het knechtje van de Sint.
Politieke reacties
De Tweede Kamer wil Shepherd nog deze week ter verantwoording roepen.'Dit is waanzin! Je kunt best een discussie voeren over racisme, maar zó vooruitlopen op een onderzoek en dan dit al roepen kan echt niet,' zegt CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg.
'Dit is een misser, heel jammer,' meent VVD-Kamerlid Arno Rutte. 'Als mensen zich zouden verdiepen in het Sinterklaasfeest, zouden ze zien dat het niet racistisch is. Het is een feest voor iedereen. In die traditie past geen racisme.'
Toch is er in Den Haag ook wel begrip. 'Als mensen Zwarte Piet stigmatiserend vinden, is onderzoek goed. Je kan pieten voortaan ook blauw, geel of groen maken. Dat vinden kinderen ook goed. Laten we hier als volwassenen uitkomen,' zegt D66-Kamerlid Vera Bergkamp.
Lees meer over de Zwarte-Pietendiscussie in het AD van vandaag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
'Black Pete zonder meer racistisch'
Associated Press, The Washington Post en Britse media. De Zwarte Pietenkwestie blijft dit jaar niet beperkt tot de Nederlandse pers. -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
Undercover
Rechtbank: Politie mocht ex-bajesklant laten aanpappen met Hells Angels en drugstransport onderscheppen
De politie Noord-Nederland mocht in een groot onderzoek naar internationale drugshandel vanuit Friesland een voormalige bajesklant als infiltrant gebruiken. Dat heeft de rechtbank Leeuwarden vandaag geoordeeld. -
Update
VN: 'Nederland moet stoppen met sinterklaasfeest'
Volgens professor Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet, moet Nederland stoppen met het sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet 'racistisch is' en 'een terugkeer naar de slavernij'.
-
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
'VN die zich met Sint en Piet bemoeien? Onzin!'
Gekker moet het toch niet worden, nu zelfs de VN zich bemoeien met de kwestie-Zwarte Piet, vanwege het 'racistische karakter van het sinterklaasfeest'. Heeft de VN niets beters te doen, of getuigt die vraag van blank superioriteitsdenken? -
'Zwarte Piet stamt af van negerknaap uit 17de eeuw'
Kunsthistoricus Elmer Kolfin twijfelt er niet aan: Zwarte Piet is terug te voeren op zwarte pages, kindslaven die in de 17e eeuw werden gehouden door welgestelden. De universitair docent kunstgeschiedenis baseert die conclusie op werk van 17e eeuwse schilders als Eglon van der Neer en Michiel van Musscher.