Volledig scherm
Joop van Ooijen, hier zelf plakkend in Leerdam, vindt zichzelf geen wildplakker. © Hans Roest

Irritatie over 'Jezus Redt' posters

DordrechtDe irritatie over het grote aantal posters met de tekst Jezus Redt neemt landelijk toe. Maar evangelist Joop van Ooijen, eigenaar van de posters, wast zijn handen in onschuld en vindt zichzelf geen wildplakker.

Ze hangen tegenwoordig overal: de opvallend posters met de tekst 'Jezus Redt'. Evangelist en verspreider van de posters, Joop van Ooijen uit Giessenburg, heeft er geen enkel bezwaar tegen als mensen posters bij hem thuis op komen halen om ze elders op te plakken. Maar van wildplakken weet hij niets. 'Ik druk ze ook altijd op het hart dat ze alleen mogen plakken op plekken waar dat is toegestaan. Doen ze dat niet, dan kan ik daar ook niets aan doen. Ik heb ze niet aan een halsband zitten.'

Vanuit alle delen van het land komen vooral bij de gemeente telefoontjes binnen van mensen die zich groen en geel ergeren aan de tekst van Van Ooijen. Ooit was hij inzet tot een heuse rel in Giessenburg, omdat Van Ooijen de tekst ook op de dakpannen van zijn boerderij had laten zetten. Na veel procederen kreeg hij alsnog zijn zin en staat Jezus Redt gewoon op zijn dak.

Ergernis
Wildplakken. Overal en nergens zijn de posters inmiddels te zien, zoals in de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel, waar plaatselijke politici al twitterend hun ergernis uitspreken over de posters. 'Is dit een vrijbrief tot wildplakken?' vraagt de één zich af. 'Als ik voor de SP een postertje op de verkeerde plaats plak, heb ik meteen een probleem,' klaagt de ander.

Zelfs de burgemeester van Zuidplas, waar Nieuwerkerk onder valt, mengt zich in het twittergeweld. 'Hem hebben wij al in de smiezen, nu de plakker nog,' waarschuwt burgemeester Kats.

Die 'hem' is dus Joop van Ooijen, die zich van geen kwaad bewust is. 'Ikzelf plak daar niet,' zegt hij lachend. 'Maar er komen wel regelmatig mensen bij mij langs om posters op te halen. Ik benadruk dan altijd dat zij alleen mogen plakken op plaatsen waar dat is toegestaan. Ik heb het ook op mijn website staan in de hoop dat iedereen zich er aan houdt. Maar ik kan ze niet gaan controleren, dat is onbegonnen werk.'

Het verhaal gaat dat Van Ooijen vooral posters laat plakken over de posters waarop jongeren geattendeerd worden op housefeesten die in het land worden gehouden. Van Ooijen vindt dat dit soort feesten slecht zijn voor de jeugd, omdat er veel drank en drugs worden gebruikt. De evangelist heeft liever dat de jongeren zich in Jezus verdiepen, en maakt dat met zijn opvallende posters duidelijk. 'Maar die lui van die housefeesten mogen overal plakken waar ze maar willen,' klaagt Joop van Ooijen. 'De gemeente kan ze zo opsporen, want overal staan telefoonnummers vermeld. Maar zij worden met rust gelaten. Alles mag in dit land als het maar niet over Jezus gaat.'

De politici in Nieuwerkerk, onder de rook van Rotterdam, vinden dat de posters Jezus Redt uit het straatbeeld moeten verdwijnen en dat de gemeente actie moet ondernemen. 'Kan wel zijn, maar dan moeten ze bij de plakker zijn en niet bij mij,' zegt Joop van Ooijen. 'Als iemand een zak van McDonalds tijdens het rijden uit het raam gooit, moet de politie niet bij McDonalds zijn, maar bij de vervuiler. Dat is met plakken ook zo. Ze moeten de plakker hebben, niet mij.'

Dat de posters van Van Ooijen in Nieuwerkerk opdoken was geen toeval. Ze werden opgeplakt op de dag dat er een dansparade van start ging, waar vooral housemuziek te horen was.