Is verrassing van Wilders nou superslim of oliedom?
PVV-leider Wilders verraste gisteravond vriend en vijand door zijn conceptverkiezingsprogramma, dat past op één A4'tje, plotsklaps de wereld in te slingeren via sociale media. Is deze overvaltactiek ronduit briljant of een communicatieve blunder?
Kay van de Linde is mediastrateeg en spindoctor. Hij snapt de actie van Geert Wilders volledig. ,,Wat je ook vindt van de PVV, en ik ben geen fan, ze weten altijd via succesvolle communicatie en op een ludieke manier aandacht te genereren."
Volgens Van de Linde speelt ook een rol dat de PVV niet veel geld te besteden heeft aan grote, professionele campagnes op radio, tv en in kranten. ,,Het is daar geen vetpot en Wilders wil ook niet bij Pauw of DWDD zitten. Als zo'n online bericht van hem echter wel een ANP'tje wordt, is dat vanuit communicatieoogpunt geslaagd."
Naar buiten toe communiceren zonder samenwerking met de media geeft zeker een verrassingseffect. Zo stond politiek verslaggever Xander van der Wulp (NOS) gisteravond ineens in korte broek en op slippers een update te geven over het nieuws rondom de PVV.
Opiniepeiler Maurice de Hond ziet dat Wilders er vooral naar streeft 'hot' te zijn. ,,Hij kiest een onderwerp dat populair is bij zijn achterban (zoals immigratie of veiligheid, red.) en geeft daar op een slim moment zijn ongezouten mening over. Hoe verontwaardigder anderen daarover zijn, hoe meer zijn aanhang zal denken: zie je wel!"
Maar eenrichtingsverkeer kan ook slecht uitpakken: de politieke partij Denk kreeg onlangs felle kritiek doordat ze media bij het Rotterdamse hoofdkantoor niet persoonlijk te woord wilden staan, maar slechts stilzwijgend opgerolde persberichten door een traliehek schoven.
Soms gebeuren dingen per ongeluk en wordt er vaak te veel strategie achter gezien, constateert spindoctor Van de Linde. ,,Partijen als Denk, de PVV en ook 50Plus zijn antipartijen. Zij vinden het allang prima als media over ze berichten. Of dat nou positief of negatief is."
Parallelle wereld
D66 pakt het helemaal anders aan: de democraten houden de journalistiek al een week lang zoet met nieuwtjes rondom het nieuwe verkiezingsprogramma. Pechtold liet zich al interviewen door een grote krant, ging meermaals in televisieprogramma's zitten en dan is er vandaag ook een persconferentie op een Haagse school over datzelfde programma.
De Hond: ,,We hebben hier te maken met twee parallelle werelden: de wereld van de hoger opgeleide die vooral VVD, D66 en GroenLinks stemt en de wereld van de lager opgeleide. Die stemt PVV, SP of 50Plus. Deze groepen hebben totaal verschillende regels en een compleet eigen manier van denken. Wilders' publiek vindt een verkiezingsprogramma net zo veel waard als papier, dus het is maar goed dat het slechts één A4'tje lang is en online is verspreid. Zo denken zij. Ze zien de bekende kreten, dat is genoeg."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Verschillende boerenclubs, dezelfde boodschap: weg met het stikstofbeleid
We hebben het over ‘de boeren’, maar door welke organisaties laten zij zich vertegenwoordigen? En hoe staan zij in het steeds harder wordende stikstofprotest? We zetten er 4 op een rij. -
PVV: programma van de-islamisering op één A4
De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft een verkiezingsprogramma dat past op slechts één A4-tje, met daarop elf punten. Met als meest uitgebreide eerste punt: Nederland de-islamiseren. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.
-
PREMIUM113
Minister Helder wil grote omslag maken in ouderenzorg: ‘Gaat om teruggeven van leven’
Minister Conny Helder gooit het roer om in de ouderenzorg, met meer preventie, meer seniorenwoningen, meer technologie, maar soms ook met minder verpleegkundigen op een afdeling. Anders dreigt volgens haar verdere verschraling. -
PREMIUM
Bejaarde (78) met bruut geweld verkracht, verdachte: ‘Ik ben gigolo, het was betaalde seks’
Een 78-jarige vrouw werd afgelopen januari in haar woning bruut verkracht en met zo veel geweld mishandeld dat ze het ternauwernood overleefde. De verdachte die voor het gruwelijke misdrijf vastzit, zegt dat hij gigolo is en een seksafspraak met het slachtoffer had. Hij wordt in het Pieter Baan Centrum onderzocht. -
RIVM-onderzoekers somber over staat van het Nederlandse milieu: ‘Ingrijpende maatregelen nodig’
Het milieu in Nederland verkeert in ‘slechte staat’ en dat schaadt de gezondheid van mensen. Met die boodschap vat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de huidige wetenschappelijke kennis over de kwaliteit van de leefomgeving samen. ,,Om het tij te keren zijn ingrijpende maatregelen nodig.”