De bewuste folder.
Volledig scherm
De bewuste folder. © Gemeente Lelystad

'Je bent geen jongere meer, dus gebruik ook geen straattaal'

‘(…) money at the bank voor een telly, scooter of een wagen. Dat is pas chill!’ Wie jongeren wil bereiken, moet zich verre houden van straattaal, waarschuwen communicatiebureaus eensgezind in reactie op de omstreden straattaalfolder van de gemeente Lelystad. ,,Je bent geen jongere meer, dus spreek jongeren niet in hun taal aan."

De folder van de gemeente Lelystad zorgde voor veel verbijsterde reacties. Om jongelui zonder baan of startkwalificatie te bereiken werd een brochure met slang uitgebracht, met als aanhef ‘Yo tjappie, alles chill!’ Maar tjappie betekent dom of lomp.

Volgens Jeroen Uitdenbogaard van Bureau Coen zijn alle klassieke fouten gemaakt die je kunt bedenken. ,,Het taalgebruik is bedacht vanuit volwassenen. De intentie zal vast goed zijn, maar dit werkt niet. Het woord tjappie is heel erg negatief."

Nuances

Netnix: de situatie waarin werkloze jongeren zich bevinden.
Volledig scherm
Netnix: de situatie waarin werkloze jongeren zich bevinden. © Gemeente Lelystad

Jongeren willen serieus worden genomen, benadrukt Uitdenbogaard, en straattaal is daarvoor niet het juiste middel. ,,Het verandert zo snel en is zeer gevoelig voor nuances. Per dorp, gemeente of subcultuur zijn er veel verschillen. Bovendien, je bent geen jongere meer, dus spreek jongeren niet in hun taal aan. Dat gaat zo snel fout."

Over serieuze onderwerpen willen jongeren serieus worden aangesproken, stelt Otto van de Sanden van communicatiebureau Attacom. 

Inbreuk

Trendonderzoeker Debby van Adrichem van communicatiebureau Youngworks wijst erop dat straattaal het terrein van jongeren is. ,,Het voelt als een inbreuk op hun identiteit als instanties het ook gebruiken. Jongeren nemen je dan niet serieus meer. Straattaal hoort al helemaal niet thuis bij een gemeente die een serieus verhaal heeft. Als de boodschap te populair wordt gebracht dan komt het als onbelangrijk over."

Maar hoe moet het dan wel? Betrek jongeren erbij, aldus Uitdenbogaard. ,,Heb je bepaalde ideeën? Toets ze bij de doelgroep. Hou de boodschap helder en serieus. Dan hoeft het zeker geen saaie folder te worden. Met een mooie vormgeving spreek je jongeren zeker aan." 

Zelfvertrouwen 

Volgens Van de Sanden moeten jongeren zien waar hun kansen liggen. ,,Dit is niet de groep die blaakt van het zelfvertrouwen. Zet ze in hun kracht, laat zien wat ze kunnen. Breng het serieus maar laat de boodschap kort en fris."

Van Adrichem zou voor de persoonlijke aanpak kiezen. ,,Laat bijvoorbeeld een jongere zelf iets vertellen over zijn of haar situatie. Nog mooier is om jongeren persoonlijk aan te spreken. Maar dat kan alleen als ze geregistreerd zijn."