Volledig scherm
Elektrische auto © ANP

Kabinet stuurt autoverkopers op cursus: verkoop stekkerauto's moet omhoog

Het kabinet wil dat autodealers meer elektrische auto's gaan verkopen. Cursussen moeten ervoor zorgen dat autoverkopers de voordelen van stekkerauto's beter gaan uitleggen aan mensen die een nieuwe auto zoeken.

Of de bijscholing verplicht verplicht wordt, is nog niet bekend. Daarover gaat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in gesprek met de autobranche. ,,De verkoop van elektrische auto's vereist een ander verhaal dan die van reguliere modellen'', verklaart haar woordvoerder. ,,De aanschafprijs is hoger, maar de kosten voor brandstof en onderhoud zijn veel lager. Die hogere aanschafkosten verdienen zich tijdens de levensduur van de auto terug. Dat verhaal moeten verkopers wel helder uitleggen aan potentiële klanten.''

Uit onderzoek in Scandinavië bleek onlangs dat veel autoverkopers hun klanten niet eens wijzen op elektrische modellen of er onjuiste informatie over geven. Oorzaak is volgens de onderzoekers dat verkopers minder verdienen aan elektrische auto's. Ze krijgen commissie per verkochte auto, maar het verkopen van een exemplaar met stekker neemt veel meer tijd in beslag omdat klanten veel vragen hebben over bijvoorbeeld de actieradius en de levensduur van de batterij.

Quote

De aanschaf­prijs is hoger, maar de kosten voor brandstof en onderhoud zijn veel lager. Dat verhaal moeten verkopers helder uitleggen

Woordvoerder staatssecretaris Van Veldhoven

Van alle nieuwe auto's die vorig jaar in Nederland zijn verkocht, is nog geen 3 procent elektrisch. Over twee jaar moet dat volgens de overheid 10 procent zijn; in 2025 zelfs de helft. De staatssecretaris wil daarom ook een campagne starten om de voordelen van elektrisch rijden bij het grote publiek onder de aandacht te brengen, schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoge aanschafprijs

De autobranche ziet niets in een speciale cursus. ,,Wij denken niet dat die gaat helpen'', zegt een woordvoerder van RAI, de vereniging van autofabrikanten en -importeurs. ,,De reden dat weinig particulieren een elektrische auto kopen, ligt niet in de showroom. Wel bij de hoge aanschafprijs: die is al snel 40.000 euro en dat geld hebben veel mensen niet. Daar komt bij dat er nog maar weinig modellen beschikbaar zijn, de actieradius en laadinfrastructuur beperkt zijn en je er geen caravan achter kunt hangen. Dan krabt de klant zich toch achter de oren.''

Steeds meer autodealers hebben bovendien al verkopers die gespecialiseerd zijn in elektrische modellen, stelt een woordvoerder van de vereniging van autohandelaren Bovag. ,,Importeurs organiseren cursussen voor elke nieuw model dat ze op de markt brengen.''

Quote

Er zijn nog maar weinig modellen beschik­baar, de actieradi­us en laadinfra­struc­tuur zijn beperkt en je kunt er geen caravan achter hangen. Dan krabt de klant zich toch achter de oren

Woordvoerder RAI

Aanschafsubsidie

Het kabinet kan de verkoop van elektrische auto's volgens de branche beter stimuleren met een aanschafsubsidie. ,,Bij leaserijders gebeurt dat al via de bijtelling, maar voor particulieren is er nu geen financiële stimulans.'' 

D66, dat bij het kabinet aandrong op maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren, is blij met de toezeggingen van de staatssecretaris. ,,Elektrische auto’s stoten geen schadelijke stoffen uit en dat is goed voor schone lucht en het klimaat'', zegt zegt Tweede Kamerlid Matthijs Sienot. ,,Ze kunnen mensen bovendien veel geld schelen. Daarom is het goed als klanten daar in het aankoopproces op gewezen worden.'' 

Kijk hier hoe de Wegenwacht het goede voorbeeld geeft: