Volledig scherm
Op het wegdek wordt in tekst het begin van de milieuzone weergegeven. In dit afgebakende gebied mogen alleen auto's rijden die aan bepaalde uitstooteisen voldoen. © ANP

Kabinet wil einde aan wildgroei milieuzones

VIDEONederlandse steden kunnen binnenkort kiezen uit twee soorten milieuzones. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakt hiermee een einde aan de wildgroei van gemeentelijke plannen voor dergelijke zones. Eind deze weken stuurt ze haar plannen naar de Tweede Kamer en de gemeenten.

Volledig scherm
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (D66). © ANP

De opties bestaan uit een strenge norm waardoor dieselauto's en -busjes van voor 2006 worden geweerd en een mildere variant waarin voertuigen van voor 2001 de stad niet meer in mogen. Van Veldhoven heeft enkele maanden geleden al aangekondigd een eind te willen maken aan de wildgroei van regels rond milieuzones in Nederland. Zo mogen diesels van voor 2001 Rotterdam en Utrecht niet meer in en wil Maastricht en Arnhem diesels die voor 2006 werden gebouwd niet meer toelaten.

De staatssecretaris lijkt met haar maatregel de kool en de geit te sparen. Voor alle gemeenten geldt straks de euro-norm als uitgangspunt. Deze norm staat voor de hoogte van de uitstoot. Hoe hoger de euro-norm, hoe jonger en schoner de auto. De steden mogen kiezen tussen een verbod op dieselpersonenauto's en -bestelbusjes met euro 2 (ouder dan 2001) of 3 (ouder dan 2006). Om te voorkomen dat automobilisten hun boetes zullen aanvechten, zal aangepaste wet- en regelgeving het systeem waterdicht moeten maken. Dat vergt enige tijd. De verwachting is dan ook dat de nieuwe regels voor milieuzones niet voor 1 januari 2020 kunnen worden ingevoerd.

Niet welkom

Omdat nu vaak niet duidelijk is welke euro-norm dieselauto's of busjes hebben, krijgen autobezitters na de apk-keuring een aantekening met daarop de euro-norm van hun voertuig. Op verkeersborden bij de ingang van een milieuzone komt duidelijk te staan welke auto's niet welkom zijn. Uitzonderingen zijn er mogelijk wel. Zo zullen mensen met een beperking die zijn aangewezen op hun voertuig een ontheffing kunnen aanvragen. Datzelfde geldt voor eigenaren van oldtimers.

Niet iedereen is even blij met een milieuzone. Zo vraagt regeringspartij VVD zich af of zo'n zone effect heeft. ,,TNO-rapporten waren scherp en kritisch over het voorgestelde effect en je wilt symboolpolitiek met milieuzones vermijden. De Europese normen voor luchtkwaliteit zijn daarbij juridisch leidend en die normen worden inmiddels vrijwel overal al gehaald. De laatste knelpunten zijn in 2019 opgelost", aldus VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.

Kijk hier waarom ook Arnhem in 2019 start met een milieuzone: