Volledig scherm
Amsterdam krijgt een uitzonderingspositie. © anp

Kamer akkoord met snorfiets op de rijbaan

De verplaatsing van de snorscooter naar de rijweg lijkt eindelijk door de Tweede Kamer. Afgezien van de PVV steunen alle partijen het voorstel van de minister om dit voor elkaar te krijgen.

Quote

Amsterdam is wat deze problema­tiek betreft anders dan andere plekken in het land

Remco Dijkstra (VVD)

Een meerderheid van de Kamer steunt hiermee het voorstel voor een uitzonderingspositie voor Amsterdam. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vindt dat Amsterdam en andere geïnteresseerde gemeenten de vrijheid moeten krijgen om maatwerk te leveren.

,,Laat Amsterdam maar ervaring opdoen. Wel vind ik dat we na een jaar moeten kijken of deze maatregel het effect heeft dat we willen. Amsterdam moet dat zelf doen, maar ook kennisinstelling SWOV moet daarbij betrokken worden.''

Handhaving

Zowel de VVD als het CDA waren de afgelopen jaren tegenstander van het plan, maar zijn nu van mening veranderd. Volgens Remco Dijkstra (VVD) moet Amsterdam de ruimte krijgen om de problemen met snorscooters op het fietspad op haar eigen manier aan te pakken.

,,Dit moet plaatselijk worden opgelost. Amsterdam is wat deze problematiek betreft anders dan andere plekken in het land.''

Ook het CDA, dat in het verleden tegen een verplaatsing was, is nu akkoord. ,,Wij leggen ons daarbij neer. Maar we willen wel dat de handhaving op te hard rijdende snorscooters door blijft gaan.''

Raad van State

Wethouder Pieter Litjens van Verkeer reageert opgetogen op de steun uit Den Haag, maar waarschuwt wel niet te vroeg te juichen. ,,De Raad van State moet ook nog positief adviseren over de maatregel, pas daarna kunnen we 'm doorvoeren.''

Naar verwachting komt dat oordeel rond april. Als het positief luidt kan de maatregel in het najaar van 2018 worden ingevoerd.

'Eerste stap' 

Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit bij Milieudefensie, reageert: ,,Scooters zorgen niet alleen voor heel onveilige situaties omdat ze bijna allemaal te hard rijden, maar zijn ook extreem vervuilend. Met name voor fietsers die erachter rijden. Scooters veroorzaken een kwart van alle luchtvervuiling op het fietspad. Dit is een eerste stap op weg naar gezondere en veiligere fietspaden.''

  1. De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’
    PREMIUM

    De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’

    Voor veel boeren is de geest uit de fles. Geholpen door de acties in de provincies trekken woensdag duizenden agrariërs en medestanders richting RIVM en het Binnenhof in Den Haag om weer aandacht te vragen voor het stikstofbeleid dat in hun ogen niet deugt. Aan de wieg van het protest staat Farmers Defence Force, een jonge beweging die onstuimig groeit en weigert water bij de wijn te doen. Maar er klinkt ook (interne) kritiek op de werkwijze van het nieuwe ‘boerenleger’. ,,We moeten onze hand niet overspelen.’’
  2. Bekende boerenactivist (30) zat in trekker die levensgevaarlijke situatie veroorzaakte, politie rekent op arrestaties
    video

    Bekende boerenacti­vist (30) zat in trekker die levensge­vaar­lij­ke situatie veroorzaak­te, politie rekent op arresta­ties

    Bij het uit de hand gelopen boerenprotest in Groningen is Arjen Schuiling, een van de bekendste boerenactivisten van Nederland, vandaag betrokken geraakt bij een levensgevaarlijk incident. Schuiling zat als bijrijder in een tractor die diverse hekken omver ramde en bijna een fietser omver reed. De organisator van het Malieveldprotest betuigt spijt. ,,Ik had uit moeten stappen of eerder in moeten grijpen”, zegt hij tegen deze nieuwssite. De politie onderzoekt het incident en verwacht op korte termijn aanhoudingen te verrichten.