Kamer wil Boeing-topman spreken over vliegcrash Turkish Airlines
De Tweede Kamer wil Boeing-topman David Calhoun aan de tand voelen over een vliegcrash bij Schiphol in 2009. Centrale vraag zal zijn of er vanuit de Verenigde Staten druk is uitgeoefend op onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Of Calhoun komt, moet nog blijken. De hoorzitting moet plaatsvinden op 6 februari.
Aanleiding voor de hoorzitting van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat is berichtgeving van The New York Times. De Amerikaanse krant meldde deze week dat sommige bevindingen uit het onderzoek van de OVV onder druk van de Amerikanen zijn weggemoffeld. Het gaat daarbij om tekortkomingen in het vliegtuigontwerp die mogelijk een waarschuwing haddenkunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden.
De commissie heeft ook onder anderen OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem uitgenodigd, en onderzoeker Sidney Dekker, die bij het onderzoek betrokken was. Ook voormalig OVV-voorzitter Pieter van Vollenhoven staat op de gastenlijst.
Defecte hoogtemeter
Een Boeing 737 van Turkish Airlines stortte op 25 februari 2009 kort voor de landing neer bij Schiphol. Negen inzittenden kwamen om het leven. De OVV deed onderzoek en concludeerde dat de crash was veroorzaakt door een defecte hoogtemeter, in combinatie met fouten van de bemanning.
Minister Cora Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zei dinsdag dat zij niet kan beoordelen of het verhaal van The New York Times klopt. ,,Dat moet de OVV zelf aangeven’’, aldus de minister. Het is volgens haar wel gebruikelijk dat betrokken partijen commentaar mogen geven op de bevindingen van de onderzoeksraad, zolang dat beperkt blijft tot feitelijke onjuistheden. ,,Er mag natuurlijk nooit sprake zijn van beïnvloeding van aanbevelingen of conclusies.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Rutte trekt boetekleed aan over Groningen, motie van wantrouwen haalt geen meerderheid
-
PREMIUMDe erfenis
‘Wij dachten altijd dat oom Henk glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn’
Carla (59) en twee andere familieleden bleken de enige bloedverwanten en erfgenamen te zijn van oom Henk. Een erfenis kan je leven veranderen. In deze serie deelt elke week iemand zijn of haar verhaal. -
6 tips22
Ga schulden gelijk te lijf: ‘Oogkleppen ophouden en post niet openmaken is geen goed idee’
Voor het eerst sinds 2013 maken we ons méér zorgen over onze financiële situatie. Dat maakte het CBS vanochtend bekend. Met de hard stijgende prijzen voor het levensonderhoud kun je gemakkelijk in financiële nood raken. ,,Ongemerkt wordt alles duurder en opeens is het geld op.’’ Zes tips om schulden het hoofd te bieden. -
Ziekteverzuim lager dan begin 2022, maar relatief hoog
Werkgevers hebben in de eerste drie maanden van het jaar minder vaak te maken gehad met uitval van zieke werknemers dan een jaar eerder. Toch bleef het ziekteverzuim hoger dan het gemiddelde van de afgelopen jaren, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). -
Brunssum tattoohoofdstad van Nederland
Zelf zet hij al een jaar of tien plaatjes op armen, benen, ruggen en andere lichaamsdelen, maar sinds hij is begonnen heeft de Brunssumse tattoo-ondernemer Nick Limpens er veel collega's bij gekregen. Heel veel zelfs: de Limburgse gemeente is inmiddels, gemeten naar het aantal tatoeëerders per duizend inwoners, de tattoohoofdstad van Nederland.Brunssum
-
Op deze plekken kun je een elektrische auto beter niet opladen
-
-
-
Poldercrash
‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’. -
PREMIUM
Van Vollenhoven over onderzoek Boeing-crash: ‘Zwichten komt in mijn woordenboek niet voor’
Oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid Pieter van Vollenhoven ontkent in een interview dat hij bij zijn onderzoek naar de crash van een toestel van Turkish Airlines in 2009 gezwicht zou zijn voor druk van Boeing. ,,Zwichten komt in mijn woordenboek niet voor.’’ Hoogleraar Sidney Dekker uitte vandaag forse kritiek op de Onderzoeksraad.