Volledig scherm
© anp

Kamerleden zakt moed in de schoenen na bezoek aan Fyra-werkplaats

Bij de Tweede Kamerleden die vrijdag een werkbezoek brachten aan de hogesnelheidstrein Fyra, is vrijdag de moed in de schoenen gezakt. 'De twijfels zijn toegenomen, het vertrouwen niet', vatte VVD-Kamerlid Betty de Boer samen. Pas in juni kan de NS duidelijkheid geven over de toekomst van de trein van Italiaanse makelij.

'Ik heb toch ernstig mijn twijfels, omdat er iets fundamenteel mis lijkt met de trein.' Haar ogen dwalen dan ook steeds meer af naar alternatieven voor de in Italië gemaakte trein.

Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is niet optimistisch. 'De twijfel is niet weggenomen', zei ze. 'Pas tegen de zomer weten we of de Fyra überhaupt nog gaat rijden. Het gaat nog een hele tijd duren.' Na inmiddels twee maanden van technisch onderzoek kan de NS nog geen uitsluitsel geven over de toekomst van de trein. 'Ik ben er niet gerust op.'

Van Veldhoven zegt de openheid van de NS te waarderen. 'Ze hebben er ook alle belang bij transparant te zijn.' De Kamerleden kregen een urenlange rondleiding in de werkplaats waar de toestellen worden onderzocht. 'Ze staan er mooi opgepoetst bij.' Ook zag de D66'er de beruchte vloerplaat die in de winter losliet en reden was tot het stopzetten van de treinen. 'Helemaal verwrongen.'

Sander de Rouwe van het CDA noemt de problemen eveneens zeer ernstig. 'Ze kijken nu niet alleen meer naar losse deuren en ramen, maar ook naar het fundament', stelt hij. Volgens hem moet nu dan ook serieus worden gekeken naar alternatieven. De SP wil al lang dat de Fyra wordt teruggestuurd naar de maker in Italië. 'Dit heeft mij alleen maar in mijn oordeel gesterk', aldus Kamerlid Farshad Bashir.

Voor Duco Hoogland van de PvdA is er door het werkbezoek niets veranderd. 'We moeten het technisch onderzoek afwachten', stelt hij. 'Met de druk verhogen op de NS schieten we niets op; dit moet goed uitgezocht.' Hoogland vindt het verder te makkelijk om te roepen dat een andere maker maar een trein moet leveren. 'Een nieuwe partij kan ook niet meteen morgen gaan rijden', zegt hij.

De Kamer verwacht van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu dat de alternatieve verbinding met Brussel wordt opgeschaald van acht naar zestien treinen per dag. De staatssecretaris zal nog deze maand met een plan van aanpak komen.