Volledig scherm
© ANP

Kans op 'birdstrikes' bij Lelystad tien keer groter dan bij Schiphol

Vliegtuigen van en naar Lelystad Airport kunnen tien keer vaker in botsing komen met zwermen vogels dan vliegtuigen in de omgeving van Schiphol. Dat stelt birdstrike-expert Luit Buurma.

Het verhoogde risico heeft volgens Buurma te maken met de laagvliegroutes van Lelystad Airport. Die gaan over tientallen kilometers op zo'n 1.800 meter, een relatief lage hoogte. ,,Dat is ook de laag waar veel trekvogels kunnen zitten", zegt Buurma. ,,Die vliegen in groepen bij elkaar. Het staat voor mij vast dat de vliegtuigen van Lelystad in botsing zullen komen met deze vogels. Dat is vragen om problemen. Ik denk dat er op de Lelystad-routes tot wel tien keer meer birdstrikes zullen zijn dan in de buurt van Schiphol, waar de vliegtuigen sneller stijgen naar grotere hoogte."

In 2015 vonden er bij Schiphol zo'n 400 geregistreerde vogelaanvaringen plaats. Daarbij gaat het vaak om botsingen met vogels vlak boven de startbaan, op lagere snelheid. De risico's daarvan zijn beperkt. Buurma: ,,Dat is anders op 1.800 meter hoogte. Als je dan door een groep vogels vliegt, belanden ze misschien in beide motoren. Daar zitten veel grotere risico's aan."

Quote

Ik denk dat er op de Lelystad-rou­tes tot wel tien keer meer birdstri­kes zullen zijn dan in de buurt van Schiphol, waar de vliegtui­gen sneller stijgen naar grotere hoogte

Waarschuwingssysteem

Quote

Bij ons staat vliegvei­lig­heid op één, maar dat gevoel krijgen we niet altijd

De Nederlandse Luchtmacht maakt al jaren gebruik van een 'vogeltrekwaarschuwingssysteem'. Zo weten de militairen precies in wel luchtvak er een grote vogeldichtheid is en kunnen zij dat mijden. Daardoor is het aantal birdstrikes bij defensie de afgelopen twintig jaar met 90 procent gedaald. Buurma noemt het 'onbegrijpelijk' dat er in de burgerluchtvaart geen gebruik wordt gemaakt van dergelijke technieken. ,,De grotere risico's op birdstrikes bij de vliegroutes van Lelystad Airport zijn een goede aanleiding dat wél te doen. De kennis en de systemen zijn er, gebruik ze. Anders gaat het straks echt een keer mis en moet je als passagier maar hopen dat de piloot het vliegtuig veilig in het IJsselmeer laat landen."

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers noemt het pleidooi van Buurma 'logisch'. ,,Ook wij verwachten meer vogelaanvaringen op de Lelystad-routes", zegt woordvoerder Joost van Doesburg. ,,En ja, dat brengt risico's met zich mee. Bij ons staat vliegveiligheid op één, maar dat gevoel krijgen we niet altijd. Op de fundamentele vraag of wij de Lelystad-routes veilig genoeg vinden, heb ik nog geen antwoord. Daarover zijn we in gesprek."

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Luchtverkeersleiding Nederland konden gistermiddag niet reageren.