Volledig scherm
© anp

Kans op overgewicht door te laat naar bed gaan

Tieners en volwassenen die door de week laat naar bed gaan, lopen meer risico op overgewicht dan leeftijdgenoten die wel op tijd onder de wol kruipen.

Onderzoekers van de toonaangevende Amerikaanse Universiteit van Californië in Berkeley analyseerden 5 jaar lang het slaapgedrag en gewicht van ruim 3300 jongeren en volwassenen. Hun constatering: voor elk uur dat zij later naar bed gingen, kwam er 2,1 punt bij op de Body Mass Index (BMI). Dat is al snel meer dan 5 kilo.

Opvallend is dat het aantal uren slaap géén invloed had. ,,Deze resultaten benadrukken dat de bedtijd, niet de totale slaaptijd dus, van belang kan zijn voor gewichtsbeheersing op latere leeftijd,'' zegt wetenschapper Lauren Asarnow. Oud-politicus Paul Rosenmöller, die een adviescommissie leidt over obesitas, herkent de verleiding: ,,Als je te laat naar bed gaat, kun je vermoeidheid gaan onderdrukken met eten, dat merk ik zelf ook.''

Volgens de 'ambassadeur overgewicht' is voldoende slaap een onderschat element van een gezonde leefstijl. ,,Sommige mensen denken misschien: als je minder slaapt, ben je meer in beweging en daardoor verbrand je meer, maar doordat je met weinig slaap nóg meer gaat eten, gaat die vlieger niet op en kom je juist alleen maar meer aan.''

Mobiele telefoon
Ook chronobioloog Floor van Oosterhout van het Waak- Slaapcentrum van het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam herkent de resultaten. Ook Nederlandse pubers kampen met verstoorde slaapritmes. Volgens de onderzoekster draagt tegenwoordig de mobiele telefoon vaak bij aan het verstoren van de nachtrust. ,,Mensen zijn niet alleen veel tijd kwijt met het beantwoorden van alle berichtjes, maar ook het licht van de mobiele telefoon heeft invloed op het slaapritme,'' legt zij uit. ,,In de avond zou je minder licht moeten zien, waardoor je je slaapproces in gang kunt zetten.''

Volgens biologe Oosterhout komt het ook voor dat mensen met een verschoven dag- en nachtritme  's avond pas laat eten of snacken. ,,Op dat moment heb je meer trek in vet of suiker. Door slaapgedrag kan de voorkeur voor voeding veranderen.''


Uitslapen
Scholieren moeten weten dat ze een slaaptekort niet inhalen door in het weekend uit te slapen. Daarmee gooien ze juist hun slaapritme overhoop. Oosterhout ziet op de Amsterdamse slaappoli patiënten met overgewicht in een vicieuze cirkel raken. ,,Doordat je overgewicht hebt, slaap je vaak ook slechter.''