Volledig scherm
PREMIUM
© VICTOR VAN BREUKELEN

‘Keihard aan de slag om Nederland boven water te houden’

Hogere dijken, drijvende woningen, meterkast op de bovenverdieping. Volgens Peter Glas (62), de nieuwe deltacommissaris, moeten we hard werken om klimaatverandering het hoofd te bieden. ,,We moeten klimaatdoelen halen om het leefbaar te houden. Er is geen alternatief.’’ 

Bekijk onderin het artikel hoe grote steden eruit komen te zien als de zeespiegel toch blijft stijgen.

Zijn hele leven lijkt voor Peter Glas een opmaat tot zijn nieuwe functie als deltacommissaris. ,,Ik werk nu 35 jaar in de waterwereld. Op mijn 16de werd ik me bewust van de mondiale milieuproblemen. Toen in 1972 het rapport Grenzen aan de groei van de Club van Rome uitkwam, heb ik dat echt gekocht. Ik heb de pocket thuis nog staan. Het besef dat de aarde niet eindig is en dat je daar op een nuchtere manier analyses op kunt loslaten, dat inspireerde mij als puber. Daar begon het allemaal.’’

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”