Het Namenmonument in Amsterdam. Holocaustoverlevende Max Arpels Lezer vindt dat elke basisschool het zou moeten bezoeken.
Volledig scherm
PREMIUM
Het Namenmonument in Amsterdam. Holocaustoverlevende Max Arpels Lezer vindt dat elke basisschool het zou moeten bezoeken. © Getty

Kennis over Holocaust neemt snel af: ‘Geschrokken dat zoveel jongeren denken dat het een mythe is’

Er bestaan grote zorgen over het gebrek aan kennis van Nederlanders over de Holocaust. Bijna een kwart van de respondenten die tussen 1980 en 2010 zijn geboren, zei in een enquête te geloven dat de Holocaust een mythe is of dat het aantal vermoorde Joden schromelijk wordt overdreven.

47 reacties

  • JH de Bos

    6 dagen geleden
    Tja, als geschiedenis geen verplicht vak meer is krijg je dit.
  • H Peters

    6 dagen geleden
    @Ab Woutersen helemaal mee eens want ik hanteer altijd dat in de geschiedenis ook de oplossingen liggen (toen ik in ontwikkelingssamenwerking zat waar wij vaak niets van het verleden van de landen wisten en daarmee de gevoeligheden tussen de mensen en streken). Maar het leven gaat ook verder en te veel blijven hangen in het verleden is stilstand (dus geen toekomst). Gebruik de Holocaust eens wat meer om naar de wereld van nu te kijken (contextualiseren) met bv. Balkan, maar ook Oekraïne.
  • Astrid Smit-Van Der Velden

    6 dagen geleden
    Het boek van Anne Frank, het boek van Anton de Kom e.d., het zou ergens in de basisopleiding, uiterlijk 2e klas middelbare school soort van verplichte kost moeten zijn. Ik ben sowieso voor meer maatschappijleer, laten we daar op de basisschool maar vast mee beginnen. Leer verantwoordelijkheidsbesef, je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, doen, laten en denken, je mág van alles zeggen maar je moet er wel over nadenken en je kunt mede verantwoordelijk zijn voor het welzijn van een ander.
  • Chr. Durbois

    6 dagen geleden
    Iedere marketeer en psycholoog weet dat je de uitkomst van iedere enquête kunt sturen naar de door jou gewenste richting door de manier waarop je vragen formuleert. Dus zonder dieper inzicht in de vragen lijken mij de conclusies mij erg prematuur. Daarnaast mocht ik in de jaren 60 al op school geen vragen stellen over de cruciale rol van de kapo's in de kampen. Ergo, men verwacht begrip terwijl men zelf informatie achter houdt.
  • Koos (J.J.) de Jong

    6 dagen geleden
    "Sommige docenten geschiedenis durven al jaren de Holocaust niet te behandelen in de les uit angst voor controverses in de klas. Nu zie je de gevolgen ervan’’, aldus voorlichter Aline Pennewaard. Dit zegt genoeg!