Volledig scherm
Nutan en Romy genieten bij de KFC in Rotterdam. 'We houden gewoon van kip.' © Jan de Groen

KFC bezig aan groeispurt in Nederland

Drie decennia lang leidde Kentucky Fried Chicken in Nederland een marginaal bestaan, maar sinds enkele jaren valt Nederland massaal voor KFC's kruidige kip. Volgende week opent de vijftigste vestiging in Rijswijk. ,,Nederland is een multicultureel land geworden."

Quote

Het fijne is dat je al voor een paar euro iets kunt eten

Mike

,,Mmm, lekker!'' Vriendinnen Nutan (15) en Romy (16) shoppen een dagje in Rotterdam en nemen een pauze bij de KFC. ,,Ik heb een hotwingsmenu,'' zegt Romy. Nutan bestelt een broodje. ,,We houden gewoon van kip en dan is de KFC ideaal.'' Ook Mike, Rotterdammer van Surinaamse afkomst, komt geregeld met zijn vrienden. ,,Het fijne is dat je al voor een paar euro iets kunt eten.'' Heel geweldig vindt hij de kip niet eens. ,,Die van mijn moeder is stukken lekkerder.''

Nutan, Romy en Mike horen tot een groeiende schare fans, want de fastfoodketen is bezig aan een gestage opmars. Telde KFC rond de eeuwwisseling vier losse vestigingen, dat veranderde toen de kipspecialist uit Louisville, Kentucky ons land in 2001 als speerpunt bestempelde. Inmiddels opent volgende week de vijftigste vestiging, komend jaar komen er nog vijf bij.

Volledig scherm
© REUTERS

Succes
Het succes van KFC? Als iemand het weet zijn het Rotterdamse franchisenemers Michel en Ron De Kok. Hun vader John opende in 1972 aan de Bergweg de eerste KFC in Nederland. ,,Wij moesten op 14- 15-jarige leeftijd elk weekend meehelpen.''

De Kok senior deed alles zelf, vertelt Michel, die de zaken van zijn vader overnam en nu met broer Ron acht restaurants runt. ,,Wij moesten onze eigen leveranciers vinden. Alleen de kruiden en het geheime recept werden uit Amerika of Londen opgestuurd.''

Die receptuur is al sinds KFC's oprichting in 1952 reden voor het succes, vertelt Mark van 't Loo, directeur van KFC Nederland. ,,Het is echte verse kip, die in onze restaurants wordt gemarineerd en gepaneerd. Dus niet alleen opgewarmd of gefrituurd, zoals bij andere zaken.''

Wat opvalt: de vestigingen van Kentucky Fried Chicken trekken veel Nederlanders van allochtone komaf. Pionier De Kok, 56 jaar inmiddels, heeft wel een idee waarom. ,,Nederland is afgelopen decennia een multicultureler land geworden. KFC deed het altijd al goed bij Surinamers en Antillianen, maar ook veel Arabische mensen vinden het lekker.''

KFC-bezoekers hebben eveneens hun theorie. ,,Donkere Nederlanders eten gewoon meer vlees,'' denken Nutan en Romy. Surinamer Mike: ,,We houden van kip. Bovendien trekt onze aanwezigheid weer mede-Surinamers aan.''

Quote

De kip van mijn moeder is stukken lekkerder

Mike

Etniciteit
Voor de duidelijkheid: er wordt niet op etniciteit gemarket, beklemtoont directeur Van 't Loo. Ook serveert KFC geen halal kip. ,,We richten ons op alle Nederlanders, met de nadruk op jong-volwassenen.''

Inmiddels zit de kipspecialist ook in Hengelo, Middelburg, Groningen en Amersfoort. ,,De bezoekers daar zijn een afspiegeling van de bevolking.''

De komende jaren wil KFC vijf tot tien vestigingen per jaar blijven openen. Een ruime marge, maar dat komt doordat goede locaties nu eenmaal schaars zijn. ,,We gaan alleen voor A-locaties en dan in stadscentra, langs snelwegen of op winkelboulevards."

De nieuwe filialen worden steeds groter en moderner, vaak hebben ze een drive-indeel. Ook de gebroeders De Kok breiden gestaag uit. Vorig jaar opende hun achtste vestiging bij winkelmall Alexandrium, binnenkort wordt de zaak in Barendrecht vernieuwd. ,,Over enkele jaren zitten we een halve eeuw bij KFC. Het zit in onze aderen.''

KFC onttroont Burger King, is vriendjes met McDonalds

De opkomst van Kentucky Fried Chicken lijkt vooral ten koste van Burger King te gaan. Dit jaar wordt de concurrent in aantal filialen gepasseerd. ,,Qua omzet deden we dat al,'' zegt directeur Mark van 't Loo. De gouden bogen van McDonald's inhalen is een beduidend grotere uitdaging. De Mac is met 245 filialen bijna vijf keer zo groot. Toch is de verhouding tussen KFC en McDonalds relatief vriendschappelijk. ,,Op driekwart van de locaties zitten we bij elkaar in de buurt en dat bijt elkaar niet,'' zegt Van 't Loo. Op sommige locaties langs snelwegen en bij malls bevinden KFC's kip en clown Ronald zich zelfs naast elkaar en delen ze een reclamepaal. ,,Als je met elkaar een locatie deelt, word je een bestemming en dat heeft commerciële waarde.''