Kinderen scoren 4,9 voor hun digitale kennis
Het is slecht gesteld met de digitale kennis van basisschoolleerlingen. Hun leerkrachten geven de kinderen een 4,9. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat veel leraren niet de noodzaak voelen om hen digitaal bij te spijkeren. ‘Dat is zorgelijk.’
Delen per e-mail
Scholieren hebben moeite om online goede informatie te vinden en kunnen een computer niet goed inzetten om problemen op te lossen. Hun leerkrachten geven de kinderen een 4,9 voor hun digitale kennis. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder ruim vijfduizend leerkrachten, ict-coördinatoren, schooldirecteuren en schoolbestuurders dat het ECP, Platform voor de Informatiesamenleving, door DUO Onderwijsonderzoek & Advies liet uitvoeren.
De komende jaren wordt zogenoemde digitale geletterdheid echter een verplicht onderdeel van het lesprogramma op basisscholen. Ruim zeventig procent van de leerkrachten doet al iets in de klas om de digitale kennis van hun leerlingen bij te spijkeren. Toch ziet 36 procent daartoe geen grote noodzaak. ,,Dat is zorgelijk, want kinderen krijgen in de toekomst hoe dan ook te maken met computers”, stelt Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur bij het ECP.
Hoewel de huidige generatie al opgroeit in een samenleving waarin computers een grote rol spelen, leren ze daar niet vanzelfsprekend op een goede manier mee omgaan. ,,Ik hoorde laatst dat kinderen niet konden geloven dat De Speld geen echt nieuws verspreidt, maar satirische berichtgeving”, onderstreept Bonthuis.
Technische kant
De scholen die nu al digitaal actief zijn, besteden de meeste aandacht aan ict-basisvaardigheden, zoals het leren gebruiken van computers of laptops. Met name aan de technische kant van de digitale lessen durven veel leerkrachten zich echter niet te branden. Bonthuis: ,,Kinderen moeten ook leren hoe ze problemen kunnen oplossen met computers. Daarvoor leren ze coderen, maar dat vinden leerkrachten vaak eng.” Het ontbreekt hen aan genoeg kennis om hun leerlingen wegwijs te maken. Ook de leraren die net van de pabo komen, hebben tijdens hun opleiding lang niet altijd geleerd om lessen digitale geletterdheid te geven.
Kinderen moeten ook leren hoe ze problemen kunnen oplossen met computers. Daarvoor leren ze coderen, maar dat vinden leerkrachten vaak eng
Sectororganisatie PO-Raad gaat binnenkort uitzoeken wat leraren nodig hebben om wél digitale lessen te geven. Sommige leerkrachten moeten hun eigen kennis bijspijkeren, maar op basisscholen is ook de ict-infrastructuur niet altijd even goed. De PO-Raad snapt dat niet alle leraren evenveel aan digitale geletterdheid doen. ,,Je ziet dat het onderwijsprogramma overvol is en dit is nu geen verplicht lesmateriaal”, verklaart vice-voorzitter Anko van Hoepen. ,,Er ligt zoveel op het bordje van scholen dat ze nu ook andere keuzes maken. Het is geweldig dat er al zoveel leraren wél mee bezig zijn. Maar natuurlijk gunnen we het alle kinderen dat ze zich goed, veilig en bewust digitaal kunnen bewegen.”
Groningen
Scholen in Groningen en omgeving zijn hun tijd vooruit. Zij werken al sinds 2016 aan het verbeteren van de digitale kennis van zowel leerlingen als leerkrachten. Met resultaat: alle basisschoolleerlingen werken gemiddeld 2,5 uur per week aan hun digitale geletterdheid. ,,We zien dat leerlingen heel gemotiveerd raken. Dit is hún wereld. En dat enthousiasme slaat over naar de leraren", ervaart Koen Buiter, projectleider digitale geletterdheid bij Openbaar Onderwijs Groningen.
We zien dat leerlingen heel gemotiveerd raken. Dit is hún wereld. En dat enthousiasme slaat over naar de leraren
Toch moest ook bij veel leraren op deze scholen de knop om. Buiter: ,,Ik zeg vaak tegen ze dat hun rol verandert. Ze worden meer een coach dan dat ze een ‘orakel’ van kennis zijn. Ze moeten de leerlingen begeleiden bij hun zoektocht naar digitale informatie en kunnen zelf met de kinderen mee leren.” Er is bijvoorbeeld een school die een nieuwe variant voor een topografietoets heeft ontwikkeld. De kinderen bouwen een website met daarop de provincies en hoofdsteden. Bij elke stad zoeken ze online informatie. ,,Zo leren ze zoeken en uiteindelijk kennen ze de provincies en steden als vanzelf.”
Overigens zijn deze scholen er ook nog niet. In het onderwijscurriculum dat er aankomt, zitten nieuwe onderwerpen, zoals ethiek en digitale economie. Dat weet Buiter, omdat hij één van de leraren is die mocht meedenken over wat leerlingen in de toekomst op school moeten leren. ,,Er ontstaan bijvoorbeeld online platforms die nieuwe concurrentie zijn voor bijvoorbeeld voor taxichauffeurs of hotels. Dat zijn nieuwe onderwerpen in het onderwijs. We zijn er nog niet, maar zien een enorme noodzaak van digitale geletterdheid op scholen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoogleraar virologie: ‘Bewijs voor invoering avondklok is niet overtuigend’
Met de geplande invoering van een avondklok zet Nederland zich schrap voor de opkomst van de Britse variant van het coronavirus. Toch is niet elke expert ervan overtuigd dat er een grote donkere wolk op ons afkomt. Zoals Ron Fouchier, hoogleraar moleculaire virologie aan het Erasmus MC in Rotterdam. ,,Dat een variant de overhand krijgt, wil niet zeggen dat ze ook besmettelijker is.” -
Ex-quizmaster Frank Masmeijer mogelijk volgende maand vrij
Frank Masmeijer kan mogelijk al over een maand op vrije voeten komen. De gevallen quizmaster die vastzit in de gevangenis van Beveren vanwege betrokkenheid bij grootschalige cocaïnesmokkel heeft een verzoek ingediend om vervroegd vrij te komen. Dat laat een woordvoerder van het Parket Oost-Vlaanderen weten aan Shownieuws. -
Halsema haalt uit naar complotdenkers: ‘Bedroevende suggesties over undercovers Museumplein’
Burgemeester Femke Halsema heeft korte metten gemaakt met ‘buitengewoon kwalijke complottheorieën’ over de inzet van undercoveragenten (ook wel 'stillen' of 'romeo's' genoemd) tijdens de uit de hand gelopen demonstratie zondag op het Amsterdamse Museumplein. -
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Waarvan Akte Ex is nog steeds mede-eigenaar van het huis, maar zij is failliet
Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling in ons katern ZO. Deze week blijkt een ex nog mede-eigenaar van een woning, maar zij kan niet zomaar instemmen met de verkoop ervan.
-
DHL opent pakketpunten in 250 Hema-winkels
Hema en DHL openen morgen in ruim 250 winkels een DHL-pakketpunt om de toenemende druk op de pakketdienst te verlichten. Sinds de lockdown wordt er extreem veel online besteld, waardoor er ook meer pakketpunten nodig zijn om de toegenomen vraag aan te kunnen. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.”