Volledig scherm
Kinderleidsters konden met de Stint relatief goedkoop groepjes kinderen van school halen om ze naar de naschoolse opvang te brengen. Kosten van bijvoorbeeld de huur van een busje zijn veel hoger. © Hollandse Hoogte / Marco Okhuizen

Kinderopvang eist onkosten Stint terug: mogelijk zelfs groepsclaim

Een kinderopvangorganisatie heeft de fabrikant van de Stint aansprakelijk gesteld voor de financiële schade die ze heeft opgelopen, omdat de elektronische bolderkar na het ongeluk in Oss de weg niet meer op mocht. Het is de eerste keer dat de fabrikant wordt aangeklaagd in een civiele rechtszaak.

Meerdere opvangondernemers hebben zich gemeld bij Van der Goen Advocaten in Soest, die deze zaak behandelt. Dat kantoor overweegt een groepsclaim in te dienen bij Stint.

Van der Goen heeft namens de kinderopvang het bedrijf gesommeerd zijn cliënt schadeloos te stellen. De kinderopvangorganisatie gaf 70.000 euro uit voor vervangend vervoer. Ook werden enkele bolderkarren voor 3000 euro per Stint omgebouwd tot een veilige variant.

De sommering is inmiddels afgewezen door Stint, wat betekent dat de zaak nu voor de rechter wordt gebracht, zegt woordvoerder Joël van der Goen van het advocatenkantoor. ,,Dat kan uitlopen in een kort geding, maar het kan ook een gewone procedure worden. Dat betekent dat we een dagvaarding maken voor de rechtbank.’’ De naam van de kinderopvangorganisatie is niet bekendgemaakt.

Argumenten die worden gebruikt om Stint aansprakelijk te stellen, zijn onder meer ontleend aan het TNO-rapport dat na het dodelijk ongeval met een Stint in Oss verscheen. ,,Het komt erop neer dat de remmen niet adequaat reageerden op de instructie van de bestuurster. Daarnaast is het vanzelfsprekend de plicht van een bedrijf om geen gebrekkig materiaal te leveren. Het gaat hier wel om een ernstige zaak, de veiligheid van onze kinderen. Dat dit wel is gebeurd, is onrechtmatig. Daardoor is de kinderopvangorganisatie op kosten gejaagd. Er moesten busjes, auto’s of bakfietsen worden aangeschaft. Daarnaast is het onterecht dat de reparatiekosten nu door de afnemers zelf moeten worden vergoed.’’

De terugkomst van de verbeterde Stint laat nog maanden op zich wachten, heeft de firma bekendgemaakt. Voor veel kinderdagverblijven is dat opnieuw een aanzienlijke schadepost.

Stint-directeur Edwin Renzen wil nog niet reageren op de claim. ,,Mijn advocaat correspondeert momenteel over die ene cliënt. Het is hoogst ongebruikelijk om dan al van tevoren iets mee te delen.’’

Bekijk hieronder aan welke nieuwe regels de Stints moeten voldoen:

Volledig scherm
© jb