Klachtenregen nieuwe bankierapp Rabobank
Rabobank-klanten balen massaal van de nieuwe mobiele bankierenapp die de bank donderdag lanceerde voor Android-telefoons.
Delen per e-mail
Op social media en websites zijn inmiddels honderden reacties te vinden, grotendeels negatief. De app zou stroperig en traag zijn, de interface onoverzichtelijk, verder missen er functies zoals zoeken naar af- en bijschrijvingen plus het kunnen betalen met vingerdrukscanner. ,,Wat een draak van een app heeft Rabobank uitgebracht," klaagt William van de Hoorn. Een andere gebruiker is ,,diep teleurgesteld dat een grote bank als de Rabobank zo'n waardeloze app heeft gemaakt." Een ander: ,,wat een flop, ik stap over naar de ING."
Vernietigend
Iedereen moet de app komende weken verplicht installeren. Terwijl de fouten er nog niet uit zijn
Uiteraard zaagt met van dik hout planken op internet, maar ook redacteuren van technologie-site Tweakers reageren vernietigend. ,,Bij deze nomineer ik Rabobank voor de PR-fail van het jaar," twittert Arnoud Wokke. ,,Deze slechte, verplichte app kan ze zomaar veel klanten kosten."
In een nadere reactie licht Wokke zijn bezwaren toe. ,,De app wordt niet op de telefoon opgeslagen, maar is een webapp waarin je een internetpagina ziet. Dat werkt beduidend trager." Hij spreekt van een fundamenteel probleem dat niet te fiksen is. ,,Facebook heeft jarenlang hetzelfde gedaan en Mark Zuckerberg zegt nu dat dat één van zijn grootste fouten ooit is geweest."
Merkwaardig
Wokke noemt het verder merkwaardig dat Rabobank niet langer heeft gewacht. ,,Iedereen moet de app komende weken verplicht installeren. Terwijl de fouten er nog niet uit zijn. Niet slim." Normaliter komt een app eerst beschikbaar voor een grote groep beta-testers.
Smartwatch
Volgens Rabobank is er echter bewust voor deze app gekozen. ,,We willen dat klanten op al hun devices in één en dezelfde omgeving online kunnen bankieren," vertelt Marcel Hoeveman, Rabo's manager online bankieren. ,,Of dat nu de smartphone, tablet, desktop of smartwatch is."
Volgens hem is de nieuwe applicatie juist uitvoerig getest. ,,We zijn er met 1500 klanten anderhalf jaar mee bezig geweest." De eerste 300 reacties die Rabo zelf via de feedback knop in de app binnenkreeg zijn vooral positief, stelt Hoeveman. Opbouwende kritiek trekt de bank zich aan. ,,Zo duurt het inderdaad wat langer voordat mensen hun rekeningoverzicht te zien krijgen. Daar gaan we mee aan de slag."
Vingerafdrukscanner
Hij bestrijdt dan ook dat de app te snel is gelanceerd. ,,Ja, er zijn zeker functies die we willen toevoegen, maar door nu live te gaan kunnen we snel doorontwikkelen." De bank wil bijvoorbeeld snel beleggingsoverzichten gaan bieden aan klanten, net als TouchID. ,,Onze 2,4 miljoen klanten die mobiel bankieren zijn geen homogene groep, maar jong, oud, mensen met oude en nieuwe smartphones. Dan krijg je dus ook opmerkingen over het ontbreken van de vingerafdrukscanner."
Al met al staat de klant centraal in de nieuwe app, claimt Rabobank. ,,De app heeft een blauwe basiskleur gekregen waar de klant centraal staat. De toevoeging van de bancaire functies zijn natuurlijk in lijn met de huisstijl van Rabobank. We wilden daar echter niet te veel nadruk op leggen."
De tijd zal leren of de kritiek snel overwaait. Ondertussen moet het Rabo-webteam met alle negatieve reacties dealen. Het werd de medewerkers af en toe te veel. ,,Natuurlijk ontwikkelen we [onze app] even in een dag. Nog andere wensen en feedback?" kreeg ene Mark Meijer door geïrriteerde Rabo-medewerkers naar zijn hoofd geslingerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
In deze kibbeling van Albert Heijn zit geen flinter vis (wel rijst en mais)
Het aanbod aan visvervangers op de markt is nog klein. Er is zalm van soja en visvrije tonijn, maar vergeleken bij vleesvervangers blijft het aanbod nog ver achter. Albert Heijn maakt vandaag bekend kibbeling te gaan verkopen zonder vis. -
PREMIUMJA21
Eerdmans: Wij zijn nodig om de VVD naar rechts te trekken
Het ‘racisme en antisemitisme’ van Thierry Baudet dreef Joost Eerdmans weg bij Forum voor Democratie. Met het eigen JA21 hoopt hij VVD en CDA in een volgend kabinet ‘aan hun rechtse beloftes te houden’. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
Ineens werkt hij nergens meer: de app die waarschuwt voor parkeercontroleurs
De gemeenten Rotterdam, Utrecht en Leiden hebben het bedrijf Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met de omstreden service die waarschuwt voor parkeercontroleurs. De startup geeft er gehoor aan, in afwachting van de uitspraak in hoger beroep over een eerder opgelegd verbod in Amsterdam. -
3
Eerste onbemande Albert Heijn’tje geopend in bedrijfskantine van kantoor
Albert Heijn opent vandaag de eerste onbemande versie van een AH to go in een kantoorpand. Volgens de supermarktketen heeft koffieautomatenbedrijf Pelican Rouge in Dordrecht de primeur. Dit jaar staan minimaal honderd locaties op de planning in Nederland. In België worden er zeker 25 geopend.
-
PREMIUMMobiliteitsalliantie
Drie miljard nodig voor weg en ov: ‘Na corona keren velen terug op de weg, in de trein en de bus’
Minimaal 3 miljard euro per jaar erbij voor het wegennet, beter openbaar vervoer, grote vervoershubs, maar ook voor verkeersveiligheid en de invoering van betalen naar gebruik. Voor het eerst leggen Nederlands belangrijkste vervoerspartijen gezamenlijk hun eisen voor een nieuw kabinet op tafel. -
PREMIUM
Waarom per se Funda? Dit verliefde stel zoekt op een andere, bijzondere manier naar hun droomhuis
Jasper Minten (27) en Eva Spijker (24) staan voor een opgave: ze zoeken een koophuis in Enschede. Tot dusver zonder resultaat. Dus het stel bedacht een campagne, met een eigen website en accounts op social media: De Huizenjacht van Jasper & Eva. Nu maar hopen dat dat wat oplevert. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren.