Volledig scherm
© anp

Klachtenregen over Stedin door slimme meters

De installatie van slimme energiemeters door netbeheerder Stedin loopt allesbehalve soepel. Bewoners van de Rotterdamse wijk Ommoord klagen al maanden over de gebrekkige dienstverlening. Eind 2018 moet heel Rotterdam de veelbesproken installatie in huis hebben.

Monteurs die niet komen opdagen, een wachttijd aan de telefoon van meer dan een half uur en onwetende medewerkers. De plaatsing van slimme meters voor elektriciteit en gas door Stedin in Rotterdam rammelt nog altijd. Bij bewonersvereniging bv4HEO in Ommoord regent het al weken klachten over het bedrijf, dat ook bezig is in het centrum van de stad en na de zomer in Zuid en West begint.,,

Mensen zitten voor Jan joker te wachten, ze komen hun afspraken niet na,'' moppert Elly Offermans van bv4HEO. ,,Ik zie geen enkele verbetering, de klachten blijven.''

Beterschap
Stedin beloofde eerder deze zomer beterschap en zegde extra inzet van personeel toe. ,,Ik geloof niet dat dat heeft geholpen,'' gaat de bewonersvertegenwoordiger verder. ,,Er komen hier nog steeds koekenbakkers langs die niet eens weten dat er in Ommoord duizend boilers hangen.''

Stedin beloofde eerder deze zomer beterschap en zegde extra inzet van personeel toe. ,,Ik geloof niet dat dat heeft geholpen,'' gaat de bewonersvertegenwoordiger verder. ,,Er komen hier nog steeds koekenbakkers langs die niet eens weten dat er in Ommoord duizend boilers hangen.''

Eind 2018 moet heel Rotterdam over een slimme meter beschikken. Offermans houdt haar hart vast. ,,Stedin kan gewoon niet met klanten omgaan.''

Niet optimaal
Stedin erkent dat nog niet alle werkzaamheden optimaal verlopen, zo liet een woordvoerder van de Rotterdamse netbeheerder gisteren in een reactie weten. ,,Het gaat al beter dan in het begin. Natuurlijk zijn er veel gevoeligheden, zeker in de flats van Ommoord, maar er gaan ook dingen goed.'' De zegsman kon niet aangeven of de beoogde planning in Ommoord - afronding van het project eind oktober - kan worden gehaald

Elly Offermans vreest het ergste. Ze wijst op de komst van een informatiekeet bij metrostation Binnenhof, die ook niet zonder slag of stoot verliep. ,,Die keet is eerst op de parkeerplaats van Debijeweg gezet. Lekker handig voor bewoners van de andere flats! Toen is-ie verplaatst. Er zijn drie supermarkten in winkelcentrum Binnenhof: Plus, Lidl en Aldi. Plus en Lidl lopen als een tierelier, Aldi trekt de minste klanten. En wáár zet Stedin die keet neer? Jawel, bij Aldi.''

Pas later werd besloten de keet te verhuizen naar het metrostation. ,,We noemen Stedin hier al Stedom... Zo dom zijn ze,'' zucht Offermans.

De informatiekeet van Stedin bij metrostation Binnenhof is - op zondag na - iedere dag geopend.