Kritiek op nieuwe SIRE-campagne: 'oubollig en ronduit schadelijk'

Het COC uit stevige kritiek op de nieuwe campagne van SIRE, waarin wordt gepleit om ‘jongens weer jongens te laten zijn’. Volgens de belangenorganisatie voor LHTBI’s bevestigt SIRE hiermee stereotypen en is het schadelijk voor iedereen die zich niet kan vinden in een traditionele genderrol. ,,Dat is storend, oubollig en ronduit schadelijk”, aldus voorzitter Tanja Ineke.

Quote

Storend, oubollig en ronduit schadelijk

Tanja Ineke, voorzitter COC, over de nieuwe campagne van SIRE

Hoe ga je als opvoeder met jongens om? Ravotten ze genoeg buiten en kunnen ze risico's nemen? Mogen ze stoeien op straat en is het geen probleem als ze thuiskomen met een kapotte broek? Dat zijn enkele vragen die in de nieuwe SIRE-reclame worden gesteld. Krijgen jongens nog genoeg ruimte om jongens te zijn? 

Het komt SIRE op stevige kritiek te staan van het COC, de organisatie die de belangen van 
lesbiennes, homo's, transgenders, biseksuelen en interseksuelen behartigt. Voorzitter Ineke maakt zich zorgen om de gevolgen voor kinderen die niet precies passen in wat de maatschappij verwacht van een jongen of een meisje.  ,,Zij krijgen toch al vaak te maken met pesterijen en negatieve reacties omdat ze ‘anders’ zijn, en krijgen nu ook nog deze SIRE-campagne over zich heen.”

Volgens het COC gaat het om één op de twintig kinderen die zich niet thuis voelen in het 'traditionele beeld' van een jongen of een meisje. Ineke pleit dan ook voor een verandering van de campagne: 'Laat jij je kind genoeg zichzelf zijn?'. 

SIRE haalt op haar eigen website echter gedragsdeskundige Lauk Woltring aan: ,,Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling."

Scholen

In het 'jongens-meisjes-denken' kan Petra van Haren van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) zich niet vinden. Tegenover de NOS stelt zij er niet naar gender gekeken moet worden, maar meer naar de behoefte van het kind. Niet iedere jongen heeft evenveel behoefte aan fysieke beweging, maar dat geldt ook voor meisjes.

Wel erkent zij dat de inrichting van het huidige schoolsysteem beter is afgesteld op gedrag dat zich vaker voordoet bij meisjes. ,,Denk aan rustig praten, niet rennen, samenwerken. Als meisje scoor je daar vaak beter op en kun je makkelijker laten zien dat je daar goed in bent." Voor jongens is dat moeilijker.

Ook op sociale media is er flink wat te doen rondom de nieuwe reclame. De bekende leerkracht Bart Ongering, beter bekend als Meester Bart, uitte via Twitter zijn kritiek: 'Laten we niet vergeten dat er ook jongens zijn die níet willen ravotten. Jongens die ongevraagd niet passen in het beeld van 'jongens'. ' 

Tegelijkertijd is ook menig persoon het wel eens met de campagne. Een veel gezien argument is dat de kritiek zich te veel focust op de doelgroep waarvoor de campagne juist niet bedoeld is. 

SIRE

Ondanks alle kritiek blijft SIRE achter de campagne staan. Voorzitter Lucy van der Helm: ,,Wat we zeggen: jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde. We hebben gedegen onderzoek gedaan en we blijven honderd procent achter onze campagne staan. We hebben honderden ouders met jongens ondervraagd en daarvan erkent 56 procent het probleem dat we aankaarten, daarnaast is 76 procent het er mee eens dat er aandacht moet komen voor dit onderwerp."

Volledig scherm
Archiefbeeld: Jongens spelen een potje voetbal in het plantsoen © ANP

poll

Welk team kies jij?

Welk team kies jij?

  • Friet (41%)
  • Patat (59%)
43461 stemmen