Volledig scherm
Een sleepboot brengt twee overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe de haven van Lauwersoog binnen. Het containerschip MSC Zoe verloor in de nieuwjaarsnacht 281 containers in de Noordzee toen het de verkeerde zeevaartroute boven de Waddeneilanden pakte (archieffoto) © ANP

Kwart lading van vrachtschip MSC Zoe nog altijd zoek

Tien maanden na het ongeluk met het vrachtschip MSC Zoe, dat ruim driehonderd containers verloor ten noorden van de Waddeneilanden, is nog altijd een kwart van de overboord geslagen lading niet gevonden. 

Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De 342 verloren containers waren inclusief inhoud goed voor een totaalgewicht van 3,26 miljoen kilo. Daarvan is tot dusver 2,42 miljoen kilo uit zee opgevist of van de stranden gehaald. Spullen die jutters hebben meegenomen, zijn daarbij niet meegerekend.

De achtergebleven rommel ligt zo wijd verspreid over de zeebodem, dat doorzoeken met schepen volgens Van Nieuwenhuizen geen zin heeft. De zoektocht heeft nu al relatief veel brandstof gekost. Twee containers die al wel gelokaliseerd zijn, moeten nog wel worden geborgen.

De bergingsoperatie heeft tot nu toe naar schatting 35 miljoen euro gekost. Die schade wordt betaald door rederij MSC. De minister probeert nog tot afspraken te komen met het bedrijf over de vergoeding van kosten die daar in de toekomst nog bijkomen. Lukt dat niet, dan neemt zij juridische stappen.

‘Wel doorzoeken’

Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog, een van de eilanden waar containers zijn aangespoeld, pleit ervoor door te blijven zoeken naar de laadbakken. ,,We moeten het er niet bij laten en niet te snel opgeven met opruimen. Want op die manier ga je nogal nonchalant om met dit prachtige natuurgebied", zegt zij.
Van Gent wil dat bij slecht weer schepen verboden wordt om de zogenoemde zuidelijke route te nemen, dicht langs de Waddeneilanden. 

ChristenUnie en D66 gaan nog een stap verder: zij willen dat grote containerschepen via een noodwet een verbod krijgen om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te bevaren. Daarmee kunnen nieuwe milieurampen zoals met de MSC Zoë worden voorkomen, volgens de coalitiepartijen.
Morgen is in de Tweede Kamer een debat over de kwestie met de containers.

Volledig scherm
Het strand van Schiermonnikoog op 4 januari, nadat het vrachtschip MSC Zoe 270 containers was verloren © ANP