Volledig scherm
Wachtende passagiers in de rij voor de paspoort-controle van de marechaussee. © Pim Ras Fotografie

Lange rijen op Schiphol te lijf met ongewapende burgers

Om lange wachtrijen op Schiphol tegen te gaan, zet de marechaussee voor het eerst onervaren en ongewapende burgers in bij de paspoortcontrole. Na een stoomcursus van zes weken mag iemand al het marechaussee-uniform aantrekken, tot woede van de Marechausseevereniging.

Volledig scherm
Marechaussee op Schiphol. © ANP

Onder marechaussees is onrust ontstaan over een proef om de drukte op de luchthaven in goede banen te leiden. Burgers – zonder enige ervaring bij marechaussee of politie – mogen aan de slag als grensbewaker op Schiphol. Daarvoor is de functie ‘reservist nieuwe stijl’ in het leven geroepen.

Deze reservist krijgt een stoomcursus grensbewaking van zes weken, waarna hij zich marechaussee mag noemen. Bij wijze van proef loopt nu één ongewapende reservist op Schiphol rond. Het plan is om dat aantal snel uit te breiden. Hoeveel burgers precies als grensbewaker aan het werk kunnen, is nog onbekend.

Levensgevaarlijk

,,Levensgevaarlijk”, zegt Sven Schuitema, voorzitter van de Marechausseevereniging, de vakbond voor marechaussees. ,,Grensbewaking is een vak dat niet even in zes weken te leren is. Het werk vergt ervaring en een scherp oog voor verdachte gedragingen, ook in de rij voor de paspoortcontroles. Deze reservist draagt wel een uniform, maar geen wapen. Dat is een risico, want hij kan oog in oog komen te staan met een terrorist of een terugkerende jihadist. Als een aanslag dreigt, kan hij niets uithalen.”

De burgerreservist wordt momenteel ingezet voor de paspoortcontrole in de aankomsthal. Hij moet in enkele seconden beslissen of iemand Nederland en het Schengengebied in mag. Normaal gesproken duurt de opleiding voor marechaussee meer dan een jaar. Daar hoort ook een zogeheten IBT-opleiding bij, waarin onder meer aanhoudingstechnieken en schietvaardigheden worden bijgebracht. De burgerreservist krijgt deze training niet.

Een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee bevestigt dat de nieuwe reservist onervaren en ongewapend is. ,,Maar hij is altijd samen met een gewapende collega.” Na de proef wil de marechaussee bekijken ‘of de manier van opleiden voldoet’. ,,Je leert inderdaad niet in zes weken om marechaussee te zijn, daarom gaan we na de proef kijken wat er nog mist aan vaardigheden.”

Schiphol – waar in totaal 1.500 marechaussees werken – maakt zich op voor een ongekend drukke zomerperiode. Ook ex-marechaussees wordt gevraagd om bij te springen. Vandaag worden zo’n 220.000 passagiers verwacht. 

  1. Wegverkeer veroorzaakt 17 procent CO2-uitstoot

    Wegverkeer veroor­zaakt 17 procent CO2-uit­stoot

    Het wegverkeer heeft vorig jaar 17 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland veroorzaakt. Kooldioxide is een broeikasgas dat ontstaat bij de verbranding van de koolstof in brandstoffen. De totale CO2-uitstoot van het wegverkeer lag vorig jaar 2 procent hoger dan in 2017. Vergeleken met bijvoorbeeld 1990 is de uitstoot met ruim 28 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het wegverkeer in 2018.