Volledig scherm
PREMIUM
Een beplakte etalage: alsof er een huurder in zit. © Joost Hoving

Lege winkelpanden in het hele land: 'we hebben te veel winkels'

Kijk om je heen en je ziet lege winkelpanden. Of met folie dichtgeplakte etalages die een levendig interieur suggereren. Ook Waddinxveen - leegstand 26 procent - worstelt ermee. Ligt dat aan internetshoppen? Welnee. Dus wat is er dan aan de hand?

Op 4 oktober 2012 stijgt, naarmate de dag vordert, de spanning in het gemeentehuis van Waddinxveen. Er broeit iets in de bestuurlijke vleugel, merken de ambtenaren. Burgemeester en wethouders zijn al uren in gesprek met mensen van projectontwikkelaar ASR, financieel specialisten lopen de vergaderzaal in en uit, secretaresses maken kopietjes, er worden broodjes en drankjes bezorgd, af en toe wordt op de gang koortsachtig getelefoneerd.

  1. Fietsenwinkel.nl heeft geleerd van rampjaar en gooit het roer om: klant centraal
    PREMIUM

    Fietsenwinkel.nl heeft geleerd van rampjaar en gooit het roer om: klant centraal

    Met het online verkopen van fietsen, zette prijsvechter fietsenwinkel.nl de markt voor tweewielers op zijn kop. Het lukte het bedrijf binnen een paar jaar de grootste (online) fietsenverkoper van Nederland te worden, maar aan de groei kleefden ook nadelen. Klanten klaagden vooral vorig jaar over langdurige reparaties en werknemers die verkeerd advies en voorlichting geven. Fietsenwinkel.nl gooit het roer om en hoeft niet langer de goedkoopste te zijn.