Volledig scherm
Kinderen kunnen bijvoorbeeld proefjes doen bij Wetenschap en Techniek. © Privé

Leraren hebben moeite met nieuw vak Wetenschap en Techniek

Basisschoolleraren denken dat ze met Wetenschap en Techniek meer talenten van kinderen kunnen ontdekken. Toch zet slechts een kwart het vak daarvoor in. Techniektalent.nu wil leerkrachten laten zien hoe ze hun eigen kwaliteiten, zoals organiseren en creativiteit, kunnen gebruiken om hun leerlingen te prikkelen. 

Vanaf 2020 moeten alle leerlingen op de basisschool iets doen met wetenschap en techniek. De regering hoopt dat meer jongeren daardoor enthousiast worden over een technische studie. ,,Als ze jong een positieve ervaring met techniek hebben, zijn ze op latere leeftijd eerder geneigd die richting te kiezen,'' verklaart Akke Visser, programmamanager bij Techniektalent.nu. 

Leerkrachten blijken echter moeite te hebben met het nieuwe vak Wetenschap en Techniek. Ze weten niet hoe ze dat moeten aanpakken, denken geen technisch vak te kunnen geven omdat ze geen bèta's zijn. Visser: ,,Maar dat is helemaal niet waar. Als een leraar een voorliefde heeft voor de natuur, kan die met de kinderen naar een park gaan en ze laten uitzoeken hoe een spinnenweb wordt gemaakt. Zo kunnen leerkrachten hun éigen talenten gebruiken.''

Creatief

Maar welke talenten hebben leraren? Om die te ontdekken, heeft Techniektalent.nu een representatief onderzoek onder 500 juffen en meesters laten doen. Daaruit blijkt dat ze vooral creatief zijn en goed kunnen organiseren. Aan muzikaal talent ontbreekt het ze juist. 

Techniektalent.nu gaat een vertaalslag maken om leraren te laten zien hoe ze hun eigen talenten kunnen gebruiken voor Wetenschap en Techniek. Creatieve leraren kunnen bijvoorbeeld met hun leerlingen een game bedenken. En leraren die organisatorisch talent hebben, kunnen een musical regelen met de leerlingen. ,,Het internet staat vol met ideeën,'' zegt Danny Hofman, leerkracht onderbouw op Laterna Magica in Amsterdam. 

Quote

Ik wist ook niet dat het kon, maar bij mij staan 4-jarigen te figuurza­gen

Danny Hofman

In tegenstelling tot veel collega's is deze leerkracht groot fan van Wetenschap en Techniek. ,,Ik weet ook niet alles, maar het leuke is dat niets fout is. Je kunt samen met de leerlingen ontdekken. Als iets mislukt, leert iedereen ervan.'' Bovendien ziet Hofman de kinderen opbloeien. ,,Ik wist ook niet dat het kon, maar bij mij staan 4-jarigen te figuurzagen. En ze maken echt dingen die je niet van ze verwacht.'' 

Volledig scherm
Leerlingen werken zelf aan technische opdrachten. © Olaf Smit