Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone: slechte concentratie en lagere cijfers
Smartphones leiden tot slechtere concentratie in de klas, lagere cijfers en een verminderde taal- en leesvaardigheid bij middelbare scholieren. Bijna alle docenten vinden dat hun leerlingen veel tijd op sociale media doorbrengen.
Delen per e-mail
Leerlingen hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie
Het effect van de smartphone is direct te zien in de klassen. Leerlingen kunnen zich slechter langdurig concentreren, besteden minder tijd aan hun huiswerk omdat ze steeds door hun telefoon worden afgeleid en hebben minder fantasie en een slechtere woordenschat doordat ze continu computertaal gebruiken. Bovendien zijn ze vaker moe tijdens de lessen, omdat ze te lang doorgaan op hun mobieltjes.
Dat blijkt uit een representatief onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en deze krant onder ruim 1300 docenten van middelbare scholen. ,,Het is zorgelijk dat zoveel docenten zien dat het social mediagebruik van hun leerlingen niet alleen leidt tot slechtere onderwijsprestaties, maar ook tot sociale en psychische problemen'', stelt onderzoeker Liesbeth van der Woud.
Invloed op schoolprestaties
Meer dan de helft van de leraren ziet dat het gebruik van de smartphone invloed heeft op de schoolprestaties. 45 procent van de docenten zegt dat de gemiddelde rapportcijfers van hun leerlingen lager zijn geworden, mede door het gebruik van sociale media. 24 procent stelt dat het aantal zittenblijvers mede daardoor is toegenomen op de school. En 22 procent denkt dat de smartphones medeoorzaak zijn van verslechterde examenresultaten.
Tijdens het maken van huiswerk is de telefoon een grote stoorzender. Docenten zien hoe hun leerlingen overprikkeld zijn, omdat ze voortdurend het gevoel hebben snel te moeten reageren op berichten. ,,Sommige leerlingen geven duidelijk aan dat de smartphone afleidt tijdens huiswerk en daardoor wordt er minder goed voorbereid: ze halen slechtere scores,' ,luidt één van de reacties.
Leraren merken dat de scholieren niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen. Daarvan zien ze het nut ook niet meer, omdat ze alle informatie met een klik op hun mobieltje kunnen opzoeken.
Te weinig interactie
De sociale omgang lijdt volgens de leraren onder het massale gebruik van de mobieltjes. ,,Ze hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie. In de pauze zie ik dat ze als musjes naast elkaar zitten te communiceren met hun apparaat in plaats van met elkaar.'' Het gevolg is dat ze moeilijk diepgaande contacten leren aangaan. ,,De virtuele wereld lijkt veel belangrijker te zijn dan de echte wereld om hen heen. Ze zien hun omgeving niet .''
Om het gebruik van de mobieltjes op school in de perken te houden, heeft het gros van de middelbare scholen regels ingesteld. Twee derde van de docenten geeft aan dat leerlingen alleen tijdens specifieke opdrachten de smartphone mogen gebruiken. Soms mogen ze muziek luisteren. Op andere scholen moeten de telefoons in de tas blijven of bij de docent worden ingeleverd. ,,De paniek (soms agressie) als de telefoon wordt ingenomen, al is het maar alleen voor de rest van het lesuur'', constateert een leraar.
1 op de 4 leraren vindt dat ouders een belangrijke rol spelen om het smartphonegebruik van de kinderen in goede banen te leiden. Het gebeurt te vaak dat juist ouders hun kinderen onder schooltijd bellen of appen. Ook vinden leraren dat ouders thuis duidelijke regels moeten instellen, bijvoorbeeld geen mobieltje tijdens het huiswerk maken en slapen.
Juiste balans
Volgens Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit en lector Jeugd en media bij Windesheim, is het belangrijk kinderen te helpen de juiste balans te vinden in het gebruik van smartphones. ,,Er zijn momenten dat ze prima zonder kunnen. Ze moeten leren dat het soms heus niet erg is als ze niet direct op een bericht in een groepsapp reageren'', verklaart hij.
Tegelijkertijd moeten docenten niet vergeten dat hun leerlingen de digitale wereld heel belangrijk vinden. Dat kan ook positief zijn. ,,Ze gebruiken hun mobieltjes ook om snel over huiswerk te kunnen overleggen en elkaar te kunnen helpen'', aldus Nikken. Nog lang niet alle scholen hebben een idee van hoe ze met de smartphone willen omgaan. Nikken: ,,Vanuit een gedeelde visie kun je incidenten en problemen veel beter aan, want het blijft belangrijk dat de schoolresultaten goed blijven en kinderen goed kunnen meedoen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
'Smartphone in de klas noodzakelijk'
Brugklassers een gratis smartphone geven als ze uit een arm gezin komen. De PvdA in Oud-Beijerland wil dat de gemeente die mogelijkheid onderzoekt. ,,Een telefoon is geen luxe-artikel meer.'' -
Politie houdt man (30) aan voor betrokkenheid bij vergismoord op Nijmeegse klusjesman
De politie heeft een 30-jarige man aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de vergismoord op de Nijmeegse klusjesman Mehmet Kilicsoy (49). Het slachtoffer werd op 6 juli op straat in Beuningen doodgeschoten. -
PREMIUMinterview
Ambassadeur verklaart vaccinatiewonder in Israël: ‘Wij geven Pfizer big data over mensen’
De Israëlische vaccinatieaanpak is een geweldige proeftuin voor de rest van de wereld, stelt ambassadeur Naor Gilon. Zo kan Nederland volgens hem een voorbeeld nemen aan Israëls ‘groene paspoort’, dat gevaccineerde burgers privileges geeft. ,,Linksom of rechtsom, burgers zullen altijd een prijs betalen.’’ -
Slapen met de smartphone leidt tot ernstige stoornissen
Jongeren die de halve nacht op een mobieltje kijken. Het gebeurt meer en meer. De gevolgen worden ook zichtbaar en die kunnen ernstig zijn. -
PREMIUM
Waarom vriendschappen verwateren na één jaar corona: ‘Wat te veel inspanning kost, overleeft niet’
Een jaar corona drukt op onze sociale relaties. Contact houden met vrienden voelt lastiger dan ooit, want na een jaar teren op videocalls, appjes en wandelafspraken, slaat de vermoeidheid en verslagenheid toe. Twee psychologen lichten toe waar die sociale vermoeidheid vandaan komt en of we daar na corona nog vanaf komen. ,,We concentreren onze energie nu op de vriendschappen die ons het meeste opleveren.”
-
Koken & eten
Op zoek naar jouw favoriete paaseitje? Met dit overzicht grijp je meteen de lekkerste
Pasen is in de supermarkt allang begonnen. Dat betekent: veel chocoladepaaseitjes eten. Ze zitten allemaal verpakt in vrolijke, kleurrijke papiertjes, maar achter welke kleur zit jouw lievelingssmaak verborgen? -
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld? -
1
Horeca: ‘Kabinet blijft wel erg voorzichtig', winkelketens blij én teleurgesteld
Grote winkelketens zijn blij dat ze extra klanten kunnen ontvangen, maar balen van het maximum aantal van vijftig klanten per keer. Ook Koninklijke Horeca Nederland is niet alleen maar blij met de aankondiging dat de terrassen waarschijnlijk op 31 maart weer open mogen. ,,We hadden op een iets grotere stap gehoopt.”