Volledig scherm
© ANPinOpdracht

Lidl haalt truc uit met plofkip

Lidl blijkt nog steeds kip te verkopen van het plofkipras. De supermarktketen beloofde vanaf 1 januari helemaal 'plofkipvrij' te zijn. Wakker Dier en de Dierenbescherming reageren geschokt.

Quote

Wat Lidl doet, is niet eerlijk naar Albert Heijn en Jumbo die wél zijn omgescha­keld naar een trager groeiend ras

Hanneke Ormondt van Wakker Dier

Lidl is niet, zoals Jumbo en Albert Heijn, overgestapt naar een ander kippenras met dieren die langzamer groeien. Met kunstgrepen zorgt de Duitse discountsupermarkt alleen dat de dieren van het 'plofkipras' iets minder snel worden vetgemest.

,,Dit druist in tegen alle afspraken om over te stappen op diervriendelijkere kip,'' reageert woordvoerder Niels Dorland van de Dierenbescherming. ,,Door kippen van dit ras wat langzamer te laten groeien, vergroot je alleen het risico dat ze honger lijden.''

Winstkampioen
De Ross 708, het ras dat bij Lidl in de schappen ligt, staat bekend als plofkip. De dieren kunnen meer dan 60 gram per dag groeien en leveren grote filets. De fokker van het ras beschrijft het als 'de winstkampioen met meer vlees en efficiëntie'.

Snelgroeiende rassen kampen met gezondheidsproblemen zoals kreupelheid, gewrichts­pijn, voetzweren en kortademigheid. Ter vergelijking: biologische kippen groeien zo'n 40 gram per dag.

Haantjes
Lidl geeft aan dat de kip in hun schap maximaal 50 gram per dag groeit. Dit door de kippen speciaal voer te geven en enkel de vrouwtjes te selecteren, die minder hard groeien dan de mannetjes. Deze vrouwtjes krijgen strobalen, wat meer ruimte in de stal en daglicht. Lidl koopt de haantjes niet; die worden doorgefokt voor andere afnemers. ,,Zo wordt het plofkipprobleem natuurlijk niet opgelost,'' reageert woordvoerster Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.

De actiegroep trekt zijn radiospot terug waarin Lidl, Jumbo en AH werden gefeliciteerd dat ze 'plofdiervrij' zouden zijn. Van Ormondt: ,,Wat Lidl doet, is niet eerlijk naar Albert Heijn en Jumbo die wél zijn omgeschakeld naar een trager groeiend ras.''

Slimme truc
Economisch haalt Lidl een slimme truc uit, zegt pluimvee-econoom Peter van Horne van Wageningen Universiteit. ,,Doordat deze kip veel grotere borstfilets produceert, is het vlees een stuk goedkoper dan dat van de trager groeiende rassen waar Jumbo en AH op zijn overgestapt.''

Lidl laat weten dat het Wageningen Universiteit direct een onderzoek laat starten naar de relatie tussen het ras, de leefomstandigheden en het welzijn van de dieren. ,,Wij gaan bij onze leverancier na op welke termijn we kunnen omschakelen naar een ander ras, als de uitkomst van het onderzoek dat vraagt.''