Volledig scherm
Een geënsceneerde foto van een werkzoekende. © anp

Lokbeller gaat uitzenders testen op discriminatie

Lokbellers, oftewel mystery callers, gaan binnenkort testen of uitzendondernemingen ingaan op discriminerende verzoeken van opdrachtgevers. Dat meldt de Nederlandse Bond voor Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). 

De maatregel volgt op een uitzending begin dit jaar van het  consumentenprogramma Radar. Daarin deden redacteuren of ze zochten naar een aantal medewerkers voor een tijdelijke klus. Marokkanen, Surinamers en Turken waren echter niet gewenst, luidde de boodschap. Veel uitzenders bleken met die wens rekening te willen houden.

Gedragsverandering

Quote

Het doel: geen uitzendon­der­ne­min­gen meer die meegaan in discrimine­ren­de verzoeken.

Sindsdien heeft de NBBU het gelijkheidsbeleid vernieuwd, blijkt nu. Het doel: geen uitzendondernemingen meer die meegaan in discriminerende verzoeken. ,,De oplossing voor discriminatie ligt in gedragsverandering", aldus de belangenbehartiger.

De NBBU eist van leden een bedrijfsvoering die gelijkheid als uitgangspunt heeft, schrijft de organisatie. ,,We controleren hierop, met de hulp van een externe onafhankelijke controleur."

Voor de mystery callers worden momenteel scripts ontwikkeld, vertelt een woordvoerster. Lokbellers van een onafhankelijke partij zullen de gesprekken gaan afnemen, die de komende maanden moeten starten. 

Bij een onvoldoende resultaat op de controle of mystery calls komt de onderneming in een verbetertraject terecht. Daar wordt vastgesteld of de uitzender tekort is geschoten in haar beleid of dat een individuele medewerker een discriminerend verzoek verkeerd in behandeling heeft genomen. 

Passende maatregelen

,,Er dienen vervolgens passende maatregelen getroffen te worden om dit een volgende keer te voorkomen", schrijft de NBBU. De bond gelooft overigens niet in het aan de schandpaal nagelen van bedrijven die de fout ingaan. 

,,Dit leidt namelijk niet tot het oplossen van het probleem. We gaan liever constructief aan de slag met zo'n lid om te kijken wat er mis is gegaan en hoe we in de toekomst fouten kunnen voorkomen", aldus de woordvoerster.

Enkele maanden geleden bleek al dat alle 1.500 medewerkers van de uitzendbureaus Tempo-Team en Randstad verplicht op een antidiscriminatiecursus gaan. Daar leren ze 'nee' te zeggen tegen klanten die vragen om werknemers van een bepaalde afkomst.