Volledig scherm
© anp

Maatregelen tegen drukte kosten Schiphol veel geld

Schiphol moet steeds meer geld steken in maatregelen om de drukte op de luchthaven in goede banen te leiden.

Volledig scherm
Reizigers bij de gates op luchthaven Schiphol. © anp

Omdat de groeistop het aantal vluchten betreft, en niet de hoeveelheid passagiers, wordt het almaar drukker in de terminals. Nadat het aantal reizigers op Schiphol ondanks de groeigrens afgelopen jaar al bijna 4 procent toenam naar ruim 71 miljoen, verwacht de luchthaven dat dit jaar het aantal reizigers nog eens 3 procent zal stijgen.

Luchtvaartmaatschappijen zetten binnen de groeigrenzen grotere vliegtuigen in. Vooral in het hoogseizoen is Schiphol bomvol. De luchthaven moet daarvoor extra personeel inzetten voor begeleiding en beveiliging, maar ook de kosten van schoonmaak en onderhoud nemen steeds verder toe.

90 miljoen euro

Schiphol moet naar eigen zeggen kostbare operationele maatregelen nemen om de kwaliteit en veiligheid van passagiers te waarborgen. Ondanks de stijging van de havengelden, met 7 procent naar 821 miljoen euro, lukt het Schiphol niet het geld helemaal bij luchtvaartmaatschappijen en passagiers weg te halen.

De luchthaven zag haar lasten met ruim 90 miljoen euro toenemen vanwege alle investeringen om de drukte in goede banen te leiden. Schiphol had al een fikse verhoging van havengelden, die door de luchtvaartmaatschappijen worden doorberekend in de ticketprijs, aangekondigd: de komende drie jaar bijna 8 procent.

Minder uitgeven

De drukte heeft ook gevolgen voor het koopgedrag van reizigers, die minder uitgeven in de winkeltjes op de luchthaven, wat ook gevolgen heeft voor de inkomsten die Schiphol daaraan overhoudt. Om de nood enigszins te ledigen, investeert het luchthavenbedrijf groot in uitbreiding en renovatie, vorig jaar 581 miljoen euro. Zo wordt nu terminal 1 verbouwd en hard gewerkt aan de komst van een nieuwe A-pier.

Door alle druktekosten daalde, voor het eerst sinds jaren, de winst op de luchthaven licht naar 278 miljoen euro. Ook dit jaar zal de winst dalen, verwacht de luchthavendirectie. De omzet steeg 3,5 procent naar 1,5 miljard euro.

Amsterdam betaalt daarvoor deels de rekening. Schiphol verlaagt haar winstdeling aan de aandeelhouders van 150 miljoen naar 117 miljoen euro. Dat betekent dat de hoofdstad ruim zes miljoen euro minder dividend ontvangt dan vorig jaar, ondanks de groeiende reizigersstroom.

Snelle bagagescanners

Bereikbaarheid en ruimte is volgens topman Dick Benschop hét thema van de komende jaren. ,,Qua veiligheid hebben we belangrijke stappen gezet. We zetten vol in op kwaliteitsbeleving op de luchthaven om het voor iedereen comfortabel te maken. We investeren daar extra in.”

Zo staan er steeds meer supersnelle bagagescanners bij de veiligheidscontrole en experimenteert de luchthaven met gezichtsherkenning waardoor de rijen bij de controles korter moeten worden.

Fikse discussie

,,Schiphol heeft afgelopen jaar een solide prestatie neergezet. De punctualiteit is verbeterd, het aantal passagiers gestegen en er is een bestendig financieel resultaat. 2018 is ook het jaar van een half miljoen vliegbewegingen, een behoorlijk aantal klachten en een fikse discussie over groei. Samen met de maatschappijen en de verkeersleiding werken we aan een nieuwe relatie met de omgeving. Luisteren naar klachten en investeren in leefbaarheid.”

,,We zetten de ontwikkeling nu in het teken van kwaliteit. We zijn de nummer twee qua verbindingen achter Frankfurt, die positie moeten we behouden,” aldus Benschop bij de presentatie van de jaarcijfers. ,,We moeten verder kijken naar de ontwikkeling van Schiphol en Lelystad. Gematigde groei maakt het mogelijk de geluidsbelasting te laten afnemen zodat er sneller stillere vliegtuigen ingevoerd kunnen worden.”