Volledig scherm
© Google Streetview

Man overleden na legionellabesmetting bij sauna

Een 69-jarige man uit Enkhuizen is overleden na een legionellabesmetting die hij opliep na een bezoek aan Sauna Grosthuizen in Avenhorn. De man was voor het eerst ziek op 7 oktober en is op 15 oktober overleden.

De GGD begon in oktober een groot onderzoek toen bleek dat de man aan legionella was overleden. Toen bleek dat de man in de sauna was geweest, besloot de GGD die grondig te onderzoeken.

Uiteindelijk werd duidelijk dat die besmet was met de gevaarlijke bacterie. De GGD gaat er vanuit dat de man is overleden door zijn saunabezoek.

Mogelijk zijn meer mensen besmet. De eigenaresse van de sauna laat weten ongeveer 300 mensen de sauna in de laatste twee weken van oktober hebben bezocht. 'Iedereen is ingelicht via mail of telefoon. Vooralsnog heeft niemand zich gemeld bij ons', aldus de eigenaresse tegen RTV NH. De sauna adviseert mensen die de laatste 2 weken van oktober de sauna hebben bezocht en last krijgen van klachten, contact op te nemen met hun huisarts.

De GGD vond het niet nodig om de sauna te sluiten. In oktober zijn de douchekoppen, die geïnfecteerd waren, vervangen.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement