Volledig scherm
Een Amsterdams bedrijf wil voor reizigers een schadevergoeding van de NS claimen © Guus Schoonewille

Massaclaim tegen NS in de maak om tekort zitplaatsen

UpdateHet Amsterdamse claimbedrijf ConsumentenClaim probeert voor reizigers een schadevergoeding los te krijgen bij de NS wegens de overvolle treinen. De organisatie is gespecialiseerd in massaclaims en denkt een goede kans te maken. Er zijn sinds maandagmiddag al 1500 claims verzameld.

Quote

Ik denk dat het tijd wordt voor een partij om dit een keertje aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken

Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim

Reizigersorganisatie Rover kwam maandag met het nieuws dat het in november een recordaantal klachten heeft ontvangen over de volle treinen. Naar verwachting wordt die drukte alleen nog maar erger omdat de NS oude treinen uit de roulatie haalt en nog een jaar moet wachten op nieuw materieel.

Dit moet worden aangepakt, aldus directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. Hij wijst op de algemene voorwaarden van de NS, waarin staat dat de NS een 'inspanningsverplichting' heeft om te zorgen voor zitplaats. ,,Ik denk dat het tijd wordt voor een partij om dit een keertje aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken,'' vindt Smit.

Juridisch haakje
ConsumentenClaim volgde de NS al een tijdje, ook omdat er veel klachten bij Smits' bedrijf binnenkwamen. ,,Ik wilde ze wel eerder aanpakken, maar er ontbrak steeds een juridisch haakje om de claim aan op te hangen,'' legt Smit uit. ,,Maar nu de NS aangeeft dat er ook nog eens minder treinen komen dit jaar, zien we dat ze niet voldoen aan hun inspanningsverplichting.'' 

Consumenten kunnen zich vanaf melden op de website van ConsumentenClaim. Reizigers die denken recht te hebben op een schadevergoeding kunnen zich vanaf maandag melden bij ConsumentenClaim. Als de NS niet aangeeft meer treinen in te zetten, dan hebben ze volgens Smit recht op een schadevergoeding.

Noodmaatregelen
De NS erkende eerder op maandag dat het heel druk is. Dat komt volgens de NS deels door alle nieuwe studenten. ,,Het is volgens ons ook voor de helft het gevolg van storingen. Dan valt er een trein uit en iedereen wil in de volgende trein,'' aldus voorlichter Edwin van Scherrenburg, die stelt dat de NS de claim met belangstelling tegemoet ziet. ,,Een vervoerbewijs geeft overigens geen recht op een zitplaats.'' Dat staat volgens Van Scherrenburg ook in de algemene voorwaarden.

De vervoerder studeert nu op een pakket noodmaatregelen om de ellende in de spits te verlichten. Ook het openstellen van de eerste klas in de spits wordt bekeken. Een op de vijf treinstellen is gereserveerd voor eerste klas-reizigers. De conducteur mag besluiten om deze open te stellen als de tweede klas en de balkons uitpuilen, maar hoeft dat niet. Dat leidt tot ergernis bij reizigers die hutje mutje tegen elkaar staan, terwijl in de eerste klas nog voor tientallen mensen plaats is.