Maximaal 100 op de snelweg heeft (bijna) alleen maar voordelen
5 VRAGENMinder hard rijden op de snelweg. Met dat advies kwam oud-minister Johan Remkes dit weekend om een einde te maken aan de stikstofcrisis. Moeten we weer terug naar honderd kilometer per uur? Het milieu is er zeker bij gebaat en niet alleen dat, zeggen experts. Vijf vragen en antwoorden.
1. Wat is het probleem?
Duizenden bouwprojecten liggen stil. De Raad van State bepaalde eerder dit jaar dat veel natuurgebieden worden aangetast doordat er te veel stikstof wordt uitgestoten. Het kabinet moet met een oplossing komen.
2. Hoe kan langzamer rijden bijdragen aan het oplossen van de stikstofcrisis?
De hoeveelheid stikstof die auto’s uitstoten wordt vooral bepaald door de liters brandstof die ze verbruiken. Met een lagere snelheid is dat minder. Volgens belangenvereniging Milieu Centraal betekent een verlaging van de snelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer in theorie gemiddeld een kwart minder stikstof uitstoot.
Of dat in de praktijk ook zo is moet blijken, want in deze berekening is ervan uitgegaan dat iedereen ook daadwerkelijk 130 rijdt. Uit metingen van Rijkswaterstaat bleek al eerder dat dit lang niet zo was op wegen waar de snelheid omhoog ging van 120 naar 130.
De branchevereniging voor de auto-industrie, RAI, denkt dat een verlaging van de snelheid slechts een oplossing is voor de korte termijn. De motoren van auto’s worden in zo’n rap tempo schoner dat ook de brandstofauto’s rond 2030 nog nauwelijks stikstof uitstoten.
3. Wat scheelt het in reistijd als we teruggaan naar 100 kilometer per uur?
Wie nu van Maastricht naar Den Helder continu 130 kilometer per uur zou kunnen rijden, doet daar 2 uur en 30 minuten over. Met 100 kilometer per uur zou dat 30 minuten langer zijn. In Nederland is het alleen onmogelijk om zulke lange trajecten aan één stuk zo hard te rijden. Het tijdverlies zal voor de meeste automobilisten daarom hooguit enkele minuten zijn.
Lees verder onder de foto
Mensen die nu dagelijks in de file staan, zijn mogelijk zelfs sneller op de plek van hun bestemming. Door een verlaging van de snelheid verbetert namelijk de doorstroming. Voor de beste doorstroming, zou de snelheid volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee zelfs terug moeten naar 90 kilometer per uur. ,,Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden.’’
4. Wat betekent een lagere snelheid voor de verkeersveiligheid?
Het aantal dodelijke ongelukken zou weleens flink kunnen afnemen. Wanneer de snelheid wordt verhoogd, neemt de kans op een ongeval en de ernst toe. ,,En dat werkt omgekeerd ook zo’’, zegt directeur Peter van der Knaap van verkeersveiligheidsinstituut SWOV.
Een lagere snelheid betekent dus minder ongelukken en met minder zwaar letsel. Belangrijke factor voor de veiligheid is ook dat snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld het vrachtverkeer en personenauto’s kleiner worden.
5. Zitten bestuurders wel te wachten op een lagere snelheid?
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verwacht dat dit het grootste probleem wordt. De keerzijde van een lagere snelheid is dat veel automobilisten gefrustreerd achter het stuur zullen zitten. Ze hebben in Nederland nu al het gevoel dat ze zichzelf in moeten houden.
Helemaal op wegen waar niemand rijdt, zal het voor veel automobilisten een opgave worden om zich aan een lage limiet te houden. ,,Dat zag je nu al bij de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De 100 kilometer per uur past niet bij de vijfbaans snelweg. Het gevaar bestaat dat mensen dan wat anders gaan doen in de auto, bijvoorbeeld spelen met hun telefoon en dan is de verkeersveiligheid daar zeker niet bij gebaat’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
5
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUM
Waarom liggen bouwprojecten stil? En 13 andere vragen over stikstof
Bouwprojecten, Schiphol, wegverbredingen, melkkoeien en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door een ogenschijnlijk nieuwe boosdoener: stikstof. De natuur én de mens hebben er last van. Hoe groot is het milieuprobleem? Waar komt het door? En hoe komen we er vanaf? De stikstofcrisis in veertien vragen en antwoorden. -
PREMIUM
17-jarige ging Perry (21) in auto te lijf met een mes en vermoordde hem met 42 steken
De 21-jarige Perry uit Rozenburg had geen schijn van kans toen een 17-jarige dorpsgenoot hem in zijn auto met een mes te lijf ging. Hij kon geen kant op, werd 42 keer gestoken en overleed ter plekke. Wat de tiener bezielde, blijft zelfs na de uitspraak van de rechtbank een raadsel. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.
-
PREMIUMINTERVIEW
Nu 12 gevallen van apenpokken: is iedereen van 48 jaar en ouder veilig?
Een bijna vergeten virus verrast de wereld, Nederland telt nu twaalf gevallen van apenpokken. Dat worden er meer. Moeten we ons zorgen maken? En waarom vaccineren we nog niet? RIVM-viroloog Chantal Reusken legt uit. -
PREMIUM
Meneer de B. (die 86 dagen dood in huis lag) bleek wél vrienden te hebben: ‘Op jou, Rob’
Liefst 86 dagen lag meneer de B. dood in zijn huis. Op zijn uitvaart kwam niemand. In zijn buurt stond hij bekend als die eenzame man, van wie de buren in de krant lazen dat zijn naam niet René maar Rob was. Maar tot een paar jaar geleden hád hij een leven vol feestjes en avonturen, te midden van een hechte vriendengroep. -
PREMIUM
Hoe docent M. H. jarenlang relaties kon aanknopen met leerlingen: ‘Voelde me speciaal’
Op het Haags Montessori Lyceum kon de charmante geschiedenisdocent M. H. (59) jarenlang relaties aanknopen met minderjarige leerlingen. Pas toen er een concretere melding kwam van ontucht werd hij weggestuurd en uiteindelijk veroordeeld. Was dit te laat?