McDonald's pakt uit met opvallende reclame

Wie gisteravond naar het achtuurjournaal keek, kon er niet omheen: de nieuwe minutenlange reclame van fastfoodketen McDonald's. Reclame-experts zijn verrast over de tv-commercial waarin hun nieuwe hamburger op heel feestelijke wijze wordt gepresenteerd. 

Volledig scherm
Een van de klanten die verrast werd door McDonald's. © Still uit YouTube

Een klant bestelt nietsvermoedend de nieuwe Maestro-burger. Er speelt plots keiharde klassieke muziek in de McDonald's waar ze al even vreemd van opkijkt - een wenkbrauw schiet de lucht in - maar daarna gaat ze zitten en wil een hap nemen. Totdat het klassieke concert dat op een tv te zien is, zich tot de vrouw wendt. De vrouw moet zelfs haar naam noemen. En dat doet ze, verbouwereerd. Verrassing, blijdschap, warmte en een klein beetje gêne... alle emoties spoelen in een keer langs. En, zo bezweert het bedrijf, het zijn allemaal échte klanten. 


,,IJzersterk, deze reclame'', aldus marketing-expert Paul Moers, auteur van het boek Werk aan de Winkel 3.0. ,,Het was een heel kostbare grap voor McDonald's maar het is ze gelukt. Ik bleef gefascineerd kijken om te zien waar het naar toe ging. Geestig en goed.''

De Amerikaanse fastfoodgigant is volgens Moers volledig 'op de emotie gaan zitten'. ,,Als je naar de McDonald's gaat, doe je dat om je kinderen te trakteren bijvoorbeeld. Het heeft vooral met plezier te maken. Dat gevoel willen ze hier vooral overbrengen.''

Volledig scherm
De Maestroburger © McDonald's

De fastfoodketen zegt in Adformatie dat ‘Always Open for Good Times’ veel meer is dan alleen een nieuwe campagne. ,,Het is het centrale thema dat uitdraagt wat we voor onze gasten willen betekenen. Daarmee vormt het thema voor iedereen van McDonald’s een kompas en vertrekpunt, op al die contactmomenten die gasten hebben met McDonald’s.''

Interactief

Martin de Munnik, gespecialiseerd in neuromarketing, noemt het een verrassende reclame. ,,Het past goed in de huidige tijdsgeest waarbij interactief wordt gedacht'', legt hij uit. ,,De twee werelden van het orkest van Guido Dieteren aan de achterkant en de klanten aan de voorkant werkt wel.'' Het is daarenboven een commercial waar je je als kijker in verplaatst. ,,Je hersens voelen mee met de persoon die de hamburger koopt. Je voelt alle emoties, maar gelukkig - en dat is slim - loopt het heel goed af. Daardoor verdwijnt ook het gevoel van gêne dat je even hebt.''

Quote

In de jaren 80 waren ze de enige op de markt en nu is er zoveel concurren­tie: ze moeten wel dieper in hun zak tasten om op te vallen

Paul Moers, marketing-expert

Toch zit er ook een gevaar in deze reclame, denkt De Munnik die het boek De Koopknop schreef. ,,Het is een heel nieuwe richting die McDonald's inslaat en daar moeten ze wel aan vasthouden. Want als het eenmalig is, dan voelt de klant straks een wantrouwen. Zo functioneren onze hersens. Het moet 15 tot 20 keer terugkomen om een reclame positief te beoordelen. Ik ga er dus vanuit dat dit vrij lange filmpje in ingekorte versie terugkomt. Dat zou ik in ieder geval doen, als ik in de schoenen van de McDonald's zou staan.''

Moers denkt dat de makers niet voor een dubbeltje op de eerste rang zijn gaan zitten. ,,Maar dat moet McDonald's wel. In de jaren 80 waren ze de enige op de markt en nu is er zoveel concurrentie: ze moeten wel dieper in hun zak tasten om op te vallen.''