Medewerkers ProRail liggen eindelijk in bed na dag en nacht doorwerken

De honderden medewerkers van ProRail, VolkerRail en BAM infra en Strukton liggen op één oor. En terecht. Heel de nacht werkten honderden medewerkers met man en macht om alle getroffen sporen weer boomvrij te maken, om de tientallen kapotte bovenleidingen te repareren en om al die gestrande en kapotte treinen weer weg te slepen. 

,,Vanochtend rond zes, zeven uur zijn de meeste mensen afgelost. Ze hebben heel de dag en nacht doorgewerkt. Bijna alles is inmiddels hersteld, alleen tussen Eindhoven en Weert en tussen Hoofddorp en Leiden wordt nog aan de bovenleiding gewerkt", vertelt een woordvoerder van ProRail. 

Al met al was de nasleep van de storm een 'gigantische logistieke klus'. ,,We hebben het nog nooit zó erg meegemaakt. Het was echt flink doorpakken. In totaal vielen er zeker 70 bomen op de sporen, en op 40 plekken raakte de bovenleiding flink beschadigd. Tussen Hoofddorp en Leiden zelfs over 2.5 kilometer. Te veel om in een één nacht te herstellen, vandaar dat er daar nu nog gewerkt wordt."

Volledig scherm
© ProRail

Balans

Gisteren om 23.00 uur kon de tussentijdse balans worden opgemaakt. Terwijl de nacht zich inluidde en de eerste treinen mondjesmaat weer gingen rijden, moesten er nog zeker 80 beschadigingen hersteld worden. Honderden mensen, waaronder tientallen incidentbestrijders van ProRail, en zeker 50 ploegen van ondersteunende aannemersbedrijven zoals VolkerRail en BAM infra waren op dat moment op de been door heel het land. Op beelden, gemaakt door de aannemers en medewerkers van ProRail zelf, is te zien hoe hijskranen, grijpers en tractoren de sporen weer stormvrij en werkend proberen te krijgen. Een megaklus. Op de vraag of we misschien een van deze harde werkers mochten spreken, wordt resoluut geantwoord: ,,Iedereen die vanmorgen is afgelost, ligt welverdiend te slapen." 

ProRail en de NS verwachten dat de dienstregeling in de loop van de dag weer volledig normaal is. 

Volledig scherm
© ProRail
Volledig scherm
© ProRail
Volledig scherm
© ProRail
Volledig scherm
© ProRail