Volledig scherm
© Shutterstock

Meer uitgevallen en vertraagde vluchten deze zomer

Het aantal geannuleerde of ernstig vertraagde vluchten van en naar Nederland is afgelopen zomer sterk gestegen. 2414 geplande vluchten gingen niet door of hadden meer dan drie uur vertraging; een stijging van 37 procent ten opzichte van 2017.

Dat blijkt uit cijfers van EUclaim, een bedrijf dat gedupeerden helpt bij het innen van de schadevergoeding. Tienduizenden passagiers hadden deze zomer heel veel geduld nodig, of ze konden met hun koffer weer naar huis. In juni zorgden stakingen van Franse luchtverkeersleiders voor veel 630 annuleringen (350 vorig jaar). In juli vielen 536 vluchten uit vanwege slecht weer in Europa (261 vorig jaar). In augustus vielen vooral de vertragingen op. 367 vluchten waren meer dan drie uur (de grens voor schadevergoeding) vertraagd. 

Vooral Royal Air Maroc, Vueling en Transavia hadden moeite om deze zomer op tijd te vliegen. Vueling zag het aantal vertragingen stijgen van 15 in de zomer van 2017 naar 101 in de afgelopen drie maanden. En Transavia kampte volgens EU-claim dit jaar met twee keer zoveel ernstige vertragingen. Alleen al op 15 augustus waren tien vluchten ernstig vertraagd. De vakantiecharters van TUI en Corendon deden het afgelopen zomer opvallend goed.

Niet alle ernstige vertragingen leiden tot een schadevergoeding. In het geval van overmacht, bijvoorbeeld noodweer, hoeft een luchtvaartmaatschappij niet te betalen. Bij eigen falen, bijvoorbeeld onvoldoende of stakend cabinepersoneel, wel. Bij een Europese vlucht is de compensatie 250 euro; bij een intercontinentale 600 euro. Organisaties als EUclaim werken op no cure-no pay basis en rekenen ongeveer 30 procent van het geïnde schadebedrag.