Volledig scherm
Archiefbeeld: Een geblesseerde wintersporter komt aan op Rotterdam The Hague Airport met de eerste gipsvlucht van het seizoen in 2014 © anp

Meeste skiërs gaan onvoorbereid op wintersport

Meer dan de helft van de Nederlandse skiërs bereidt zich niet voor op de wintersport, blijkt uit onderzoek van TNS Nipo. Ze denken dat ze met een keertje hard­lopen in de week fit genoeg zijn of vinden het niet nodig. Maar in het skiseizoen moet bijna dagelijks iemand met een gipsvlucht naar huis.

Quote

Mensen denken dat ze van één keer in de week hardlopen automa­tisch ook fit zijn op de piste. Maar dat vraagt echt meer kracht, coördina­tie en reactiever­mo­gen

Beate Dejaco, fysiotherapeut

De sneeuw is in Nederland nog ver te zoeken. Toch storten tientallen skiërs zich zondagmorgen van een helling op een skipiste aan de Nedereindse plas in Nieuwegein. Dankzij de speciale matten met borstels doet sneeuwhoogte er hier niet toe. En dus hebben Nick (10) en Daan (8) uit Montfoort er de tijd van hun leven. Komend voorjaar gaan ze voor het eerst met hun vader mee op wintersport. En dan is het wel handig als ze al een beetje de techniek onder de knie hebben. ,,Ik heb zelf altijd maar wat aan geklooid, maar daarom wil ik dat mijn kinderen een betere voorbereiding hebben,'' zegt vader Cyril Hellema.

Het zijn vooral jonge kinderen die zich op deze baan voorbereiden op de komende wintersport. Volwassen skiërs zijn er niet en dat is niet alleen deze dag zo. ,,Drie kwart van onze lessen geven we aan kinderen,'' zegt bedrijfsleidster Viviane Bronkhorst.

Luxe
En toch is wat extra training, ook voor volwassenen die al aardig kunnen skiën, geen overbodige luxe. Elk jaar vertrekken meer dan een miljoen mensen naar de sneeuw. Volgens alarmcentrale Eurocross Assistance komt er bijna dagelijks iemand van de piste die met een gipsvlucht naar huis moet. Afgelopen jaar steeg het aantal blessures met 10 procent.

Volledig scherm
© BELGA

Uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van verzekeraar Zilveren Kruis blijkt dat de meeste wintersporters (84 procent) wel weten dat een goede voorbereiding blessures kan voorkomen, maar meer dan de helft (53 procent) doet er niets mee.

Conditie
Jongeren lijken nog meer te vertrouwen op hun eigen conditie; bijna 60 procent bereidt zich niet voor. Veel skiërs vinden extra werken aan de conditie niet nodig, blijkt uit het onderzoek. En toch is dat niet slim, zegt fysiotherapeut Beate Dejaco van Sport Medisch Centrum Papendal. ,,Mensen denken dat ze van één keer in de week hardlopen automatisch ook fit zijn op de piste. Maar dat vraagt echt meer kracht, coördinatie en reactievermogen.''

Bert Romani van de Nederlandse Skivereniging kan zich daar helemaal bij aansluiten. Het hele jaar door fanatiek sporten helpt allicht iets, maar is niet genoeg. ,,Na een vermoeiende 10 uur rijden gaan veel mensen de volgende dag meteen volle bak aan de slag. 's Middags nog een biertje erbij en de volgende dag weer opnieuw. Dan gaat het lichaam al snel protesteren. En vermoeidheid vergroot de kans op blessures.''

Harder werken
Wie fit is kan meer hebben. Maar ook de sporters hebben volgens Romani baat bij een gedegen voorbereiding. Het vermindert de kans op ongelukken met 75 procent, bleek uit eerder onderzoek. ,,Op grote hoogte is er minder zuurstof, dus je lichaam moet harder werken. En je gebruikt bovenbeen- en buikspieren veel intensiever dan anders. Eigenlijk ben je continu je gewicht aan het tegenhouden op de helling. Als je die spieren nooit traint levert dat onvermijdelijk spierpijn op.''

Quote

Op grote hoogte gebruikt je je bovenbeen en buikspie­ren veel intensie­ver dan anders. Als je die spieren nooit traint levert dat onvermijde­lijk spierpijn op

Bert Romani, Nederlandse skivereniging

Vijf weken van tevoren oefenen op een roller- of borstelbaan is volgens Romani eigenlijk de beste voorbereiding. Je wordt er niet alleen sterker van, maar ook de techniek gaat met sprongen vooruit. ,,Op dit soort banen komt het aan op een goede techniek en daar heb je in de sneeuw alleen maar plezier van.''

Zeker in de lager gelegen skigebieden. Daar maken ze veel gebruik van kunstsneeuw. ,,Maar kunstsneeuw wordt snel ijzig. We zien daar de meeste ongelukken.'' Thuis oefenen kan ook, zegt fysiotherapeute Beate Dejaco. Door jezelf een paar keer tegen de deur laten zakken tot de knieën 90 graden zijn gebogen. ,,Diep zitten is de ideale stand tegen knieblessures.''