Volledig scherm
Foto ter illustratie © Shody Careman

Meisjes leren sneller nieuwe dingen dan jongens

Meisjes tussen de 8 en 12 jaar oud kunnen beter nieuwe dingen aanleren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Jongens hebben, stellen de onderzoekers, meer begeleiding en uitleg nodig als er iets nieuws wordt geïntroduceerd.

Volledig scherm
Hoogleraar Jelle Jolles © Dingena Mol

Ook de opleiding van de ouders blijkt van belang: kinderen van hoger opgeleide ouders presteren beter dan leerlingen wiens ouders een wat lagere opleiding hebben genoten. Volgens het onderzoek, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology, kan het schools presteren van jongens en van kinderen van lager opgeleide ouders worden verbeterd door hen meer begeleiding en uitleg te geven bij de ontwikkeling van hun leervaardigheid.

Professor Jelle Jolles en promovenda Marleen van Tetering deden het onderzoek omdat er grote verschillen tussen kinderen bestaan in het tempo waarin de leervaardigheid zich ontwikkelt, vooral in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. ,,Omdat de schoolse prestaties direct samenhangen met het tempo waarin de leerling zijn leervaardigheden ontwikkelt, moeten we beter begrijpen waardoor de individuele verschillen worden veroorzaakt'', stelt hoogleraar neuropsychologie Jolles.

Resultaten

De zogeheten SchoolWise-studie is uitgevoerd met 152 leerlingen van 8 tot 12 jaar van vier basisscholen in Noord-Holland. De leerlingen moesten een serie van vijftien plaatjes onthouden. Uit de resultaten blijkt dat meisjes beter presteerden dan jongens: na de eerste aanbieding van de afbeeldingen noemden ze meer plaatjes en ook na een pauze van een kwartier konden ze er meer opnoemen. Dat gold precies zo voor kinderen van hoger opgeleide ouders.

Hieruit blijkt volgens de onderzoekers dat jongens en kinderen van lager opgeleide ouders meer moeite hebben met het verwerken van onbekende informatie. Belangrijk is dat er géén verschil blijkt te bestaan in de leercapaciteit: als de kinderen eenmaal doorhebben hoe de taak werkt dan presteren ze even goed.

Factoren

Quote

Kinderen van hogeropge­lei­de ouders doen meer ervaring op met onbekende spellen en het lezen van nieuwe boeken

Jelle Jolles

Volgens Jolles en Tetering zorgen drie factoren voor de verschillen. Meisjes en kinderen van hoger opgeleide ouders kunnen zich beter concentreren. Jongens, vooral in de onderzochte leeftijdscategorie, zijn bovendien gemiddeld wat minder gemotiveerd om te leren. Daardoor presteren ze slechter op moment dat ze meer moeite moeten doen om te begrijpen ‘waar gaat het hier om en wat wordt er van me verwacht?’

De derde factor is de leer- en leefomgeving. ,,Kinderen uit gezinnen met hoger opgeleide ouders hebben meer mogelijkheden om ervaring op te doen met onbekende spellen, met taal en met het lezen van nieuwe boeken. Dat is belangrijk voor leren op school, als kinderen bijvoorbeeld voor het eerst een toets moeten maken'', schrijven de onderzoekers.

Jolles pleit ervoor dat kinderen van lager opgeleide ouders meer gestimuleerd worden om ervaring op te doen met onbekende taken. Hij denkt dat de school daarin een belangrijke rol kan spelen door ervaringen te bieden die ze in de thuissituatie nog niet veel hebben gehad.